Menu
Waddeneilanden

Vliehors-Express Vlieland

Op expeditie in Nederland met de Vliehors-express Vlieland

De Waddeneilanden zijn een heerlijke bestemming voor een vakantie in eigen land. Wij brachten eerder al eens een bezoekje aan Terschelling en Texel. En vanuit Texel maakten we deze bijzonder leuke dagtocht naar Vlieland, waar we onder andere met de Vliehors- Express meegingen. Een expeditie in eigen land!

Vlieland dtw (6) Vlieland dtw (7)

Als je op Texel bent dan is een dagtocht naar Vlieland een aanrader. Wij lazen iets over een tocht met de Vliehors-express Vlieland, een grote 4x4bus (een omgebouwde oude legervoertuig) die een tocht maakt over de Vliehors, een grote zandvlakte aan de westkant van Vlieland. Dat leek ons erg leuk en ook goed te doen met kinderen.

Vlieland dtw (8)

Vliehors & reddingshuisje

Met het zomerveer vertrokken we eerst naar Vlieland toe. Natalie vermaakt zich prima op de boot, beetje rondkijken en lekker liggen. Op de punt van de Vliehors (een grote zandvlakte, ook wel Sahara van het Noorden genoemd) word je opgewacht door de Vliehors-Express Vlieland. Wat een bakbeest zeg! Knalgeel dus we zien ‘m al van verre. Met deze bus rijden we over de zandvlakte, door water en over het duin. Soms gaat het gevaarlijk steil bij de duinen en lijkt het bijna of je omvalt. Ongemerkt hou ik de leuning toch wat steviger vast. Wat een avontuur en dat in ons eigen landje! Onderweg zien we nog het reddingshuisje midden op de Hors. Vroeger was dit een vluchtplaats voor gestrande schipbreukelingen, maar nu is het een juttersmuseum. Wij stoppen er helaas niet bij, maar rijden er langs. Bij de punt van de Vliehors, waar je wordt opgehaald zien we zeehonden liggen op de zandbanken. Heel leuk. Jammer genoeg heb ik ze zelf niet goed op de foto vast kunnen leggen, omdat ik mijn telelens niet bij had. Reden om nog eens terug te gaan.

Vlieland dtw (5)Vlieland dtw (9)Vlieland dtw (4)

Posthuys & fietstocht

Op Vlieland word je afgezet bij hotel-restaurant “het Posthuys”. Hier kun je heerlijk eten en als je langer dan één dagje wilt blijven, kan je hier ook een hotelkamer boeken. Vanuit het Posthuys kun je verder Vlieland bekijken. Wij deden dat met gehuurde fietsen, die vlakbij het Posthuys voor ons klaarstonden. We maakten een mooie fietstocht door duingebied en bezochten de vuurtoren. Heerlijk genieten. Echt een superdagtocht vonden wij.

Vlieland dtw (3)

Met gehuurde fietsen verkennen we Vlieland

Vlieland dtw (2)

Vlieland dtw (1)

Uitzicht vanaf de vuurtoren

Meer info:

17 Comments

• Yvonne
    15 mei 2016 at 13:48

Gave foto die rode vuurtoren met die wolkenlucht! Het lijkt wel een ansichtkaart. Leuk zo’n expeditie in eigen land, je hoeft op een mooie dag echt niet ver weg om zulke mooie dingen te ontdekken.

16 mei 2016 at 11:27

Dat is mijn missie voor komende periode. Ik merk dat ik – sinds Natalie er is- ik meer van Nederland zie dan daarvoor én de laatste tijd wil ik ook steeds vaker naar Europa, omdat ik daar zoveel nog niet gezien heb en ik daar ook zo geniet van mooie natuur.

• Yvonne
        16 mei 2016 at 12:06

Hier hetzelfde hoor, sinds de meiden er zijn zien wij ook veel meer NL en heb ik echt zin Europa nou eindelijk eens te gaan ontdekken!

• Kelly | Dutchie on the Road
    18 mei 2016 at 13:43

Wow, wat een mooie foto’s Carolien! Nederland is zo ontzettend mooi en ik heb er echt belachelijk weinig van gezien…belachelijk eigenlijk. Nieuwe missie: meer ontdekken in Nederland 🙂 .

22 mei 2016 at 09:42

Ja, NL is echt mooi. Ik probeer ieder jaar een paar keer erop uit te gaan in NL, als is het maar een dag of een weekend.

• Jessica
    19 mei 2016 at 00:14

Toevallig kom ik net thuis van een paar dagen aan de noordelijke kust. We wilden eigenlijk de boot naar een van de waddeneilanden (Schiermonnikoog) nemen, maar we bleven iets te lang bij die o zo schattige zeehondjes hangen waardoor we de boot misten :p Next time better! Vlieland ziet er in ieder geval heerlijk rustig uit 🙂

22 mei 2016 at 09:46

Oh haha, ja zeehondjes zijn erg schattig om te zien (maar wel echte roofdieren), Vlieland is heel rustig. Wij zaten op Texel, prima uitvalbasis voor dagje Vlieland

• Sanne
    19 mei 2016 at 08:13

Prachtige foto’s! Zo zie je maar weer hoe mooi Nederland eigenlijk is. En wat zijn de Waddeneilanden toch fijn hé. Wij hebben een paar jaar geleden eiland gehopt en zijn toen ook met de Vlieland Express geweest. Heel leuk en wat een enorm gevaarte!

22 mei 2016 at 09:47

ja hé, ik vond het erg leuk. Ik heb Terschelling, Texel en Vlieland gezien, sommige alweer tijdje geleden. Andere eilanden moet ik nog eens bezoeken.

• Denise - Follow my footprints
    19 mei 2016 at 09:51

Oh, die foto met dat huisje!
    Vlieland is het enige Waddeneiland (in NL) waar ik nog niet geweest ben. Leuk! Groetjes vanaf Schiphol!

22 mei 2016 at 09:48

Ik ben op drie eilanden geweest, Vlieland maar een dagje dus ik zal nog eens wat langer terug willen

• Jenny - ikreis.net
    20 mei 2016 at 06:59

Leuk! Ik moet nodig weer een trip naar de wadden plannen.

22 mei 2016 at 09:50

Ja, heerlijk daar, alhoewel het strand en landschap ook wel erg op Zeeland lijkt, dus voor ons bekend terrein. Wij kiezen dan voor onze uitjes in NL toch sneller voor bos en duin, zoals de Veluwe 😉

• Jempi
    22 mei 2016 at 11:02

Wat een super-tip! Zo mooi en tof allemaal en dat ook zo verassend dichtbij. Ik hou wel van dit soort trips Carolien, meer van dit! Goe bezig 😉
    Met die 4×4 door de zee sjezen gaan onze kids ook geweldig vinden. Merci voor de tip, gaan we zeker doen deze zomer.

12 juni 2016 at 17:00

Hé Jempi, beetje laat, maar dank je wel!! 🙂 Leuk als jullie dat ook een keer gaan doen. Kids will love it!

• Marcella
    5 juni 2016 at 10:32

Leuk! Op Vlieland ben ik nu lang niet geweest, maar als kind was ik er onder andere een dikke week omdat ik mee mocht met de ouders van een vriendinnetje. We hebben toen ook over de Vliehors gereden. Helaas werd ik toen kotsmisselijk :-/ Ik wil graag eens terug naar Schiermonnikoog, daar ben ik nu ’t langste niet geweest.

12 juni 2016 at 17:01

Oh, echt kotsmisselijk, wat jammer, daar heb ik geen last van gehad gelukkig. Schiermonnikoog ben ik nog nooit geweest, alleen nog maar naar Texel, Terschelling (lang geleden) en Vlieland, een dagje. Dus ik moet toch nog een keertje richting de wadden!

Laat een reactie achter

NIEUWSBRIEF

Ontvang regelmatig (ongeveer 1x per 2 maanden) reistips en inspiratie.

Nieuwsbrief

Ontvang toffe reistips en updates over nieuwe bestemmingen

This function has been disabled for Dream the world.