Wandelroute Hérou Nadrin Ardennen | wandelen langs de Ourthe

Tijdens ons weekendje weg naar Belgische Ardennen, maken we een mooie wandelroute langs de Ourthe, op de Hérou-rotsen: wandelroute Hérou Nadrin. We wandelen langs water, dwars door begroeiing, klimmen omhoog en komen overblijfselen tegen van een Keltische vesting. Ook zien we een heleboel beversporen. De bevers zelf blijven verstopt. Een prachtige route, die we zelf door tijdgebrek helaas niet helemaal kunnen lopen. We hopen nog een keer terug te keren voor de rest van de route, want het eerste deel was al zo mooi!

Startpunt route de Belvedère van Nadrin

De wandelroute start bij de uitkijktoren van Nadrin. Deze is niet meer toegankelijk voor het publiek en blijkt ook niet zo heel makkelijk te vinden. Rijd in ieder geval in zuidwestelijke richting. Bij de uitkijktoren vind je een parkeerplaats en een café-restaurant. Wij starten onze wandeling met een lunch. Niet helemaal ideaal zo voor de start van de wandeling, maar gezien het tijdstip is wandelen op een lege maag nóg onverstandiger.

Hotel met brasserie aan het begin van de wandelroute
Wandelroute Hérou Nadrin
Beginpunt wandelroute

Herou rotsen

We zijn klaar voor de wandeling en volgen de bordjes met de groene rechthoeken (nr 6). De route gaat eerst omlaag. Na enkele meters splitst het pad en kan je kiezen of je het gewone pad verder loopt of dat je via hoge rotsen en staalkabels afdaalt. Wij kiezen voor het eerste en vervolgen het pad langs rotsen en onder de groene bomen door. Af en toe moeten we ook wat over de rotsen klauteren, maar het pad is op zich goed begaanbaar.

Wandel deze route alleen bij laag water. Bij hoog water is een groot deel van het pad onder water.

Beversporen langs het water

Na een tijdje langs de rotsen te hebben gewandeld, komen we uiteindelijk bij de rivier uit. We horen hem eerder dan dat we hem zien. De rivier volgen we de komende kilometers. In de rivier de Ourthe leven bevers. En langs het water vinden we allerlei sporen. Voornamelijk afgeknaagde boomstammen. De bevers zelf zien we helaas niet.

Beversporen bij wandelroute Herou Nadrin
Beversporen langs de Ourthe

Groen, groen en nog eens groen

We klimmen meer omhoog langs een groen pad vol met paarse vingerhoedskruid. Mooi om te zien. Vanuit de hoogte hebben we af en toe zicht op het water. Door een venster van groene planten. Iets verderop hebben we moeite om door een ondoordringbare groene planten heen te komen. Hier lopen blijkbaar niet veel mensen. Met een stok kunnen we de bramenstruiken en brandnetels op afstand houden. Wel zo fijn. Een lange broek is geen overbodige luxe.

Keltische vestingen

Na een tijdje verlaat het pad de meander van de rivier en moeten we klimmen. Een pittig stuk bergopwaarts. Het is steil! Boven komen we uit bij restanten van een Keltische vesting. Hier rusten we even uit op een bankje. We komen tot de conclusie dat we niet voldoende tijd hebben om de hele route te wandelen. Wij keren vanaf hier weer terug over hetzelfde pad. Als je verder loopt heb je nog mooie uitzichten in het vooruitzicht en wandel je via het bos en de plaats Nadrin weer terug naar de parkeerplaats.

Wandelroute Herou Nadrin

Praktische informatie:

• De wandelroute is 9,5 kilometer lang en je doet er ongeveer 5 uur over. Er zitten een paar steile stukken tussen en je kunt over Hérou rotsen klimmen en afdalen met stalen ketting. Wil je dit laatste niet, dan volg je gewoon het pad richting de rivier.
  • De wandelroute start bij de parkeerplaats bij de oude Belvedère van Nadrin. Deze is niet meer toegankelijk. De parkeerplaats is gratis.
  • Iets verderop bij de parkeerplaats vind je Hotel Les 5 Ourthes. Hier kan je naast overnachten ook prima een hapje eten.
  • Houd rekening met dichte begroeiing. Een lange broek is geen luxe. Verder wandel je deze wandelroute alleen met laag water.
  • Wallonië België Toerisme heeft een handige brochure met 26 wandeltochten in de Ardennen (pdf). Deze route is hier ook in opgenomen.

Meer tips voor activiteiten in deze regio? Lees dan ook mijn artikel over een weekend in de Ardennen, inclusief kanoën, bierproeverij en bezoek Bastogne Warmuseum.