Twee dagen hiken in de jungle van Corcovado NP #dag2

Hiken in Corcovado National Park is een must als je Costa Rica bezoekt en de wildernis wilt ontdekken. In de blogposts Twee dagen hiken in de jungle van Corcovado NP (#dag1 en #dag2), deel ik jullie mijn ervaring en hoogtepunten van deze jungle, in een andere blogpost staan praktische tips en informatie over het verblijf in het Ranger Station. Eerste deel gemist? Lees het hier: Twee dagen hiken in de jungle van Corcovado NP #dag1 .

De tweede dag, vroeg uit de veren.

Na een gebroken nacht op een veel te dun matje tussen de stinkende wandelkleding van onszelf en vele anderen gaat voor 4.00 uur al de eerste wekker. Er is een groep die een lange tocht naar een ander rangerstation te wachten staat en die moeten om 4.00 uur al vertrekken. Wij mogen uitslapen tot iets voor 5.00 uur, want onze eerste wandeling start ‘pas’ om 5.00 uur. Aangezien anderen echter opstaan en de zaklampen aandoen en het opstaan blijkbaar niet stil kunnen doen, is eigenlijk iedereen om voor 4.00 uur al wakker. Nou ja, wakker, ik vraag me af of ik überhaupt wel echt geslapen heb. Een paar minuten voor 5.00 uur kruipen wij uit onze klamboe. We schieten onze kleren aan, gaan naar de wc, kop onder de koude kraan, op zoek naar onze hikingboots, die je op de trap uit moet doen en we zijn klaar voor onze eerste wandeling! Nou ja, klaar…. gaap!

Onze slaapplaatsen

Derde wandeling: spannend door het ochtendschemer

Het is nog vrij donker, zeker als we het dichte bos in gaan. Gelukkig heeft de gids een hoofdlamp bij, zo hoeven we niet slaapdronken te struikelen over boomstronken. Vlakbij de rangerstation zien we verse poemasporen. Wow, spannend idee, dat er een poema vlakbij aan het rondstruinen was, terwijl wij in de openlucht sliepen. Ik ben in een keer wakker. We zien nog verschillende slingerapen hun kunsten vertonen. Het blijft lastig om ze op de foto te zetten. Ze zitten erg hoog, tussen allerlei bladeren en zitten nauwelijks stil. Echte acrobaten. Na een tijdje lopen we richting Sirena rivier en strand. Wow, wat is het hier ook mooi zo met de zonsopkomst. Snel wat foto’s maken. We gaan op zoek naar lopende tapirs, die we helaas niet zien. Dan richten we ons op de rivier. We zien een krokodil in het water. We wachten totdat hij naar de kant gaat, maar helaas, hij ligt te lekker denk ik. We lopen langs de zee weer richting rangerstation. Terwijl we kijken of er nog haaien in de zee zijn, zien we opeens een krokodil in het water. Een surfende krokodil, die had ik nog nooit gezien zo in de golven. Wat bijzonder! Net als ik foto’s aan het maken ben zien we ineens een haaienvin. Wow, een krokodil én een haai in dezelfde zee. Hier ga ik dus niet zwemmen! Maar bijzonder is het wel. We zien alleen de vin van de haai, welke een bullshark (stierhaai) blijkt te zijn. Ik vind het bijzonder genoeg zo op mijn nuchtere maag. Tijd voor koffie én een ontbijt.

Twee dagen hiken in de jungle van Corcovado NP

Verse poemasporen

Slingerapen zijn echte acrobaten

20160813_053735

Wow, mooie zonsopkomst, hier komt de rivier uit in de zee

Twee dagen hiken in de jungle van Corcovado NP

Prachtige kleuren

Surfende krokodil!

274A8751

Wow ook nog een haai!

Vierde wandeling: modderpaden en modderbaden

Het ontbijt is niet zomaar een klef boterhammetje of een biscuitje, nee, er wordt weer een heel maal geserveerd. Deze is vanochtend meegekomen met de boot uit Bahia Drake. We krijgen gallo pinto (rijst met bonen), roerei, kaas, worst, fruit en avocado. Het smaakt allemaal weer prima! En een bakje koffie erbij maakt dat we weer fit zijn voor de vierde en laatste wandeling in Corcovado National Park. We lopen dit keer de Rio Claro route. We hebben onze zwemkleding aan, want de gids heeft beloofd dat we kunnen gaan zwemmen. Ik hoop dan toch echt wel in een andere rivier dan waar we de krokodillen hebben gezien. Eerst moeten we over een zwaar pad, het is heel erg modderig met heel veel boomwortels, stronken en hoogteverschillen. Lees: het is glad! En ja, dat heb ik persoonlijk ook ondervonden. Nadat ik Alwin achter mij al een paar keer hoorde wegglijden, zonder te vallen, ging het bij mij helaas een keer echt mis. Snel mijn camera omhoog (prioriteit nummer 1!) en gelukkig viel ik op mijn rugzak, zodat mijn val werd gebroken. Op wat blauwe plekken na had ik gelukkig niks én was mijn camera nog heel. Overigens heeft mijn nieuwe camera en lens echt wel afgezien. Hij stootte vaak tegen bomen of schraapte langs de kant tijdens het wandelen. Gelukkig bleef alles heel. Goede vuurdoop. We zagen onderweg veel mooie vogels. Eindelijk heb ik de ara’s kunnen vastleggen. En ook nog een mooie havik. Verder zagen we weer verschillende apen. Hoewel het nieuwe er wel wat vanaf is, blijven ze leuk die apen boven je hoofd.

20160813_075618

Genieten van ons ontbijtje

274A8785

Eindelijk ook de ara’s op de foto!

274A8788kloon

Black Hawk

Uiteindelijk komen we bij Rio Claro aan. Een heldere rivier omringd door jungle. Tijd om die vieze, kleffe kleren uit te gooien en een duik te nemen in het heldere water. Hoewel deze rivier ook in de zee uitkomt, zijn er hier geen krokodillen volgens de gids. Ik ben er niet helemaal gerust op, maar het lekkere water lonkt te erg. En gelukkig is het water heel helder, dus alles is te zien. Er liggen stenen in het water waarmee je jezelf helemaal in kunt ‘zepen’, zo hebben we allemaal een moddermasker, goed voor de huid! Er is stroming in het water, dus we zwemmen eerst tegen de stroom in en laten ons dan op onze rug weer terugdrijven. Oh wat is het water heerlijk, na al dat wandelen in de hitte! De doodshoofdaapjes komen ons ook nog gezelschap houden. Eerst denk ik nog dat ze onze kleren komen stelen. Ze komen zo dichtbij. Maar ze trekken weer niks van ons aan, toevallig hangen daar gewoon de lekkerste vruchten die ze willen hebben. We genieten van het schouwspel en we blijven wel een uur in het water. Eigenlijk willen we er helemaal niet uit, maar we moeten nog terugwandelen en op tijd weer de boot halen terug naar Bahia Drake. Dus de kleren weer aan en weer richting boot. Onderweg proberen we nog de miereneter te vinden, die wordt op dit pad soms ook gespot. Die had ik graag nog gezien, maar helaas. Bij de boot is het echt tijd om afscheid te nemen van Corcovado National Park. Wat is het er mooi!

20160813_105853

Rio Claro: heerlijk zwemwater!

20160813_105857

Heerlijk, hier waren we aan toe!

De boottocht: dolfijnen en walvissen

Tijdens de boottocht terug naar Bahia Drake, worden we nog aangenaam verrast met dolfijnen en walvissen. Hoewel ze niet heel actief zijn, is het toch een mooi gezicht! We varen ook langs een mooie waterval en langs rotsen waarop brown boobies (jan van genten) zitten. De kapitein neemt op de terugweg de tijd om ons ook nog wat te laten zien. Leuk! Dan is het toch echt afgelopen. We eten nog even wat in het dorpje en lopen dan terug naar onze B&B, om daar een heerlijke douche te nemen en schone kleren aan te trekken. Oh, wat waardeer je dan toch weer die kleine dingen 🙂

20160813_131915

Mooie kustlijn

Hoewel de wandelingen soms best zwaar waren door de modderige paden en de hitte en het verblijf vrij basic was, hebben we genoten van de mooie natuur en al die dieren die we hebben gezien! Het is echt een aanrader. En we hebben geluk gehad wat weer betreft, want we hebben geen druppel regen gehad en dat is in Corcovado in de regentijd echt een uitzondering volgens de gids. Lucky us.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

14 Comments

• Reply Jessica 9 september 2016 at 15:52

Inderdaad een mooie kustlijn! Haha en die surfende krokodil, geweldig. Al zou ik het iets minder chill vinden als ik die tijdens het surfen tegen zou komen :p Fijne foto’s weer en een leuk verslag, ik moet toch maar een keer terug om nog te hiken in Corcovado! 😉

• Reply Carolien 16 september 2016 at 11:56

hihi, nee hier moet je niet zelf gaan surfen inderdaad. Tja het was één van de redenen dat wij ook nog een keer naar Costa Rica gingen, ik wilde dit gewoon zo graag een keer doen

• Reply Yvonne 11 september 2016 at 22:00

Ondanks de korte, gebroken nacht toch een hele mooie dag daarna. Gek is dat hè, hoe je aan alles went. Zelfs aan slingerende apen boven je hoofd. Ergens een beetje jammer, maar herken dit wel van eigen ervaringen. Gelukkig toch een heleboel nieuws waar je dan weer wel helemaal van onder de indruk bent. En wat een mazzel dat er geen regen was voor jullie. Ik twijfel nog steeds vanwege het regenseizoen, of Costa Rica wel of niet een optie is in juli /augustus 2017.

• Reply Carolien 16 september 2016 at 11:52

Costa Rica is prima te bezoeken in juli/augustus! We zijn er nu twee keer geweest in die periode. Je hebt voornamelijk aan het eind van de middag en avond pittige (onweers)buien. Maar dan zit je meestal al met een drankje of diner onder een afdak, dus heb je er weinig last van. Je moet vooral alle actieve dingen (vroeg) in de ochtend doen. De dagen beginnen vaak om 6u en rond 21u ligt iedereen op bed.

• Reply Kelly | Dutchie on the Road 14 september 2016 at 19:45

Die dunne matjes zijn altijd zo vreselijk…wat een gebroken nachten. Costa Rica staat nog hoog op mijn lijstje en Corcovado zeker ook. Lijkt me echt schitterend!

• Reply Carolien 16 september 2016 at 11:59

Ja zeker doen. Er is zoveel moois te zien, echt zoveel mooie natuur. En natuurlijk ook veel dieren!

• Reply Gabrielle ~ GlobeGirl 16 september 2016 at 18:33

Wat kan ik genieten van dit soort blogs! Prachtige foto’s en mooie herinneringen. Ik moet gelijk terug denken aan mijn reis door Ghana als ik de matjes en de klamboes zie. Ik vond het heerlijk om zo te slapen, vaak niet eens een dak boven mijn hoofd. Ondanks dat je wel last van je rug krijgt na een paar nachten is de ervaring altijd weer fantastisch.

• Reply Carolien 15 oktober 2016 at 09:45

De ervaring is zeker prachtig en na het afzien geniet je des te meer van de luxe van een goed bed

• Reply ivonne 20 september 2016 at 13:51

Ik geniet weer volop van jouw avonturen in dit heerlijke park. Wij sliepen in een tent buiten het ranger station, niemand naast ons, en hadden een heerlijke nacht. Daar kozen we al snel voor omdat het onder die afdakjes al wel erg vol was en het droog was natuurlijk. Als je kunt kan ik het aan iedereen aanbevelen.

• Reply Carolien 15 oktober 2016 at 09:46

Leuk om te lezen dat je mee geniet. Tegenwoordig krijg je geen tent meer, maar alleen maar klamboes, dus buiten slapen zit er niet echt meer in.

• Reply Sanne 1 oktober 2016 at 20:46

Hihi, het is even afzien, maar dan heb je ook wat! Prachtige foto’s! En wat een mooie bonus dat jullie ook nog dolfijnen en walvissen hebben gezien!

• Reply Carolien 15 oktober 2016 at 09:46

Ja heerlijk! We waren ook het enige gezin, voor de rest vooral veel jongeren, maar hé, wij voelen ons gewoon heel erg jong 🙂

• Reply Hester 6 november 2017 at 08:51

Tof om te lezen, je hebt me helemaal enthousiast gemaakt! Wij hopen in januari in Costa Rica te zijn 🙂 Dus ben even benieuwd hoe jullie die tour hadden geboekt en waar? (en ook hoeveel de kosten ongeveer waren)

• Reply Carolien 7 november 2017 at 22:22

Hé Hester wat leuk! Wat een fijn vooruitzicht om in januari in Costa Rica te zijn. Wij hadden de tour al geboekt in NL maar je kunt ze op verschillende plaatsen boeken van te voren of ter plekke, ook gewoon via je accommodatie. De gidsen zijn in dienst van het biologische centrum en je bent verplicht er eentje te nemen, je mag niet alleen het park in. Via Miriam’s place kan je bijvoorbeeld boeken. De kosten staan in mijn blog, maar reken op zo’n 300 dollar p.p. dit is inclusief alle maaltijden.