Twee dagen hiken in de jungle van Corcovado NP #dag1

Een ding wist ik zeker, als we ooit nog eens naar Costa Rica zouden gaan, wilde ik zeker naar Corcovado National Park, want dat hadden we de vorige keer niet gezien. Corcovado is een immense jungle, grenzend aan de zee, vol met dieren. Dieren die tot mijn verbeelding spreken. Apen, vreemde vogels, tapirs, zwijnen, maar ook veel katachtigen, zoals de jaguar en de poema. Hoe gaaf zou het zijn als we die in het echt zouden zien? Alleen van dat idee werd ik al heel blij. Toen we besloten hadden dat we dit jaar Costa Rica weer gingen bezoeken, was het eerste wat vast stond in onze route een tweedaagse hiking inclusief overnachting in de jungle van Corcovado NP.

Twee dagen hiken in de jungle van Corcovado NP

In de blogposts Twee dagen hiken in de jungle van Corcovado NP (#dag1 en #dag2), deel ik jullie mijn ervaring en hoogtepunten van deze jungle, in een andere blogpost lees je praktische tips en meer informatie over het verblijf in het Ranger Station.

Op naar Corcovado National Park

Heel vroeg gaat onze wekker en om 5.15 uur zitten we al aan het ontbijt. Vandaag gaat het gebeuren, de start van ons jungle avontuur. Hoewel het vroeg is, voel ik toch al de adrenaline door me gieren, ik heb er zo’n zin in! Iets voor 6 uur staan we op het strand met onze rugzakken vol met wat persoonlijke spullen, lunchspullen,  fotografie uitrusting en 9 liter water. Gelukkig zorgt de gids voor ons diner en ontbijt, ik vind het zo al zwaar genoeg. Het is ongelofelijk mooi op het strand met de zonsopkomst. We genieten ervan, totdat de gids zegt dat ons bootje is gearriveerd.

20160812_055921

Het strand van Bahia Drake

Per boot varen we een uur langs de kust naar het Nationaal Park, dat eigenlijk alleen makkelijk te voet of per boot te bereiken is. De boot zit vol met dagjesbezoekers, maar ik voel me stoer, want wij gaan hier echt overnachten! Dat is van een heel ander kaliber, haha, zo voelt het. De gids zegt dat we beter nog even kunnen wachten met het aantrekken van onze schoenen omdat we nog een riviertje over moeten. Dus zo lopen we op blote voeten alle dagjesmensen voorbij. Nog nooit op blote voeten door de jungle gelopen, maar het voelt eigenlijk heel erg fijn! Het is dat hier de ‘Fer de Lance’ slang voorkomt (geen lieverdje) anders had ik de hele tocht op blote voeten gedaan. We brengen eerst onze spullen naar het rangerstation (ongeveer 1 km wandelen). Naast mijn spullen krijg ik ook nog een tas met ananassen in mijn handen gedrukt. Poehee, ben blij als ik bij het rangerstation aankom, want het weegt wel door allemaal. De gids laat onze slaapplekken zien en wij droppen onze spullen die we niet nodig hebben. We relaxen even op de veranda, genieten van het fruit wat we meegekregen hebben van onze B&B eigenaresse en gaan dan eindelijk op pad. Onze eerste wandeling begint. Spannend!

20160812_140441

Sirena Ranger station

20160812_125358

Trails rondom rangerstation

De eerste hike: Sirena en Guanacastetrail

Het is al warm, ook al is het nog vroeg in de ochtend. We spuiten onszelf eerst overvloedig met deet, tegen het ongedierte, want dat is nodig en ook gaat er een hoop water mee in de rugzak. Ook dat is geen overbodige luxe! De gids loopt voorop en zoekt voor ons naar de verschillende dieren. Eerst komen we een grote loopvogel tegen (great currassow), daarna horen we apen hoog in de boom (howler monkeys) boven ons. De gids laat ons ook verschillende kleinere dieren zien en vertelt ons over de planten.

20160812_093931 20160812_093936

Vlakbij het rangerstation zie ik takjes omhoog steken in de modder met een bakje met gips. Het blijken pootafdrukken te zijn waar ze een gipsen afdruk van maken.  Ze houden zo bij welke dieren er zijn en waar ze zich bevinden. In het rangerstation werken namelijk vooral veel onderzoekers. Het blijkt een pootafdruk van een tapir te zijn. Maar de ranger houdt een gipsen pootafdruk in zijn hand, die hij net een stukje verderop heeft gemaakt, het is een afdruk van een poema, wow! Even later horen we geritsel in het bos, spannend, zou het de poema zijn? Helaas, dat niet, door de telescoop zien we twee agoutis (soort cavia’s) door de bladeren scharrelen. Ook heel leuk!

274A8600

Brulaap mét kleintje

274A8594

pootafdruk van een poema

274A8610

Agoutis, verstopt tussen de bladeren

We lopen verder door en komen bij het strand uit. We komen bij het stuk waar de rio Sirena in de zee stroomt. En we zien een krokodil in de rivier! Op het strand komen ook vaak tapirs, dus de gids gaat er naar op zoek en ja hoor, er blijkt een mannetje aan de kant van het bos te slapen. Wow, wat een groot beest is dat! We lopen weer verder het bos in en zien een paar mensen met een gids bij bosjes staan. Er blijkt een tapir mama met een baby te zijn. En dat schijnt heel bijzonder te zijn, want de moedertapirs zijn heel schuw en verstoppen hun kids goed, maar blijkbaar was de baby nu groot genoeg om aan ons geshowd te worden. Onze gids is er ook helemaal lyrisch over. We hebben er een hele tijd naar staan kijken. Mooi! Na drie uur hiken, is het even mooi geweest. Onze shirts kunnen we uitwringen en onze drinkflessen zijn leeg. Maar wat hebben we al veel moois gezien! We keren terug naar het rangerstation. Even relaxen en tijd voor een lunch. We hebben een heel wit brood met een pot Nutella meegenomen, het gaat er helemaal doorheen. Nothing beats Nutella. We hebben honger 🙂

20160812_105714

274A8636

Baby tapir, zó schattig!

De tweede hike: Ollas en Claro trail

Rond 14.00 uur is het tijd voor onze tweede hike. Met een nieuwe water- en deetvoorraad en onze hikingboots weer aan gaan we op pad. We gaan dit keer weg van de strandkant en meer de jungle in. De paden zijn lekker modderig hier. We zijn in het primary wood, het oorspronkelijke bos, de gedeeltes rondom de zee zijn meer secondary wood, aangegroeid, nadat mensen het oorspronkelijke bos gekapt hadden. Het oorspronkelijke bos is veel dichter en daardoor is er veel minder zon hier. Dat maakt dat de padden veel modderiger zijn en er ook veel plassen water liggen. Lang leve de hoge, waterdichte wandelschoenen. Je hebt ze echt nodig, zeker in de regentijd. We zien dit keer veel vogels, grote loopvogels maar ook trogons, familie van de quetzal. De een nog mooier dan de ander. Ook zien we weer verschillende apen, dit keer ook de slingeraap (spidermonkey). Het fotograferen in het dichte bos is wel lastiger, want er zitten veel takken in de weg en het is veel donkerder. Ook moet je vaak tegen het zonlicht in fotograferen (zoals bij de slingerapen richting lucht). Een uitdaging.

274A8658

Slingeraap, wie bekijkt wie?

274A8652

Slingeraap met kleintje

Op een gegeven moment zien we een hele groep kleine aapjes (squirrel monkeys), het blijken doodshoofdaapjes te zijn. Ze zijn ontzettend schattig en ze trekken niks van onze aanwezigheid aan. Ze komen echt zo dichtbij dat we ze bijna kunnen aanraken. Echt heel erg leuk!

274A8684

Een groep doodshoofdaapjes

274A8681uitsnede

We kunnen redelijk dichtbij komen

Als we een klein stukje zijn verder gelopen, zie ik ineens een soort van wild zwijn scharrelen. Het blijkt een hele groep te zijn. Je hebt twee soorten waarvan er eentje heel agressief is en als het een grote groep is vallen ze je aan en moet je de bomen in klimmen, heb ik gelezen. Dus het eerste wat ik roep is: moeten we de boom in? De gids geeft aan dat dit de rustige soort is. Ik ben er nog niet helemaal gerust op en vraag het voor de zekerheid nog een keer, voordat ik dichterbij ga om foto’s te nemen. Ze trekken niks van ons aan en lopen rustig door het bos, al fruit etend. Ze stoppen het fruit in hun mond en spugen de pit weer uit. Dat is echt een grappig gezicht en een vies gehoor. Echt bijzonder, want deze zie je normaalgesproken ook niet zo vaak, aldus de gids. We vinden ons een goed team, tijd voor een high five! Tegen het einde lopen we nog even een stukje langs het strand. We zien hier nog een loopvogel en een leguaan, die net doet of hij een boomstam is. Maar verder is het hier rustig.

274A8712

Een van de trogons

Twee dagen hiken in de jungle van Corcovado NP #dag1

Collared Pekari’s de niet agressieve soort

Ik ben een boomstam

274A8707

Leguaan

stukje over het strand

Great currassow, loopvogel

Op de terugweg naar het rangerstation, wordt het alweer wat donkerder en beginnen twee groepen brulapen even tegen elkaar te brullen. Wow wat een geluid is dat toch. We hebben weer drie uur gewandeld. We zijn ontzettend vies van de modder en het zweet en ook erg moe. We stappen onder de koude douche (oeps ben ik ook nog ons doucheschuim vergeten, gelukkig vind ik ergens nog een gebruikt zeepje, tja beter dan niks). De gids zorgt ondertussen voor een heerlijk avondmaaltje, waar we erg van genieten. Het smaakt als een driegangen diner, komt vast door alle inspanningen. Om 20u gaat het licht uit en liggen wij onder onze klamboes op onze veel te dunne matjes in de hoop dat we nog wat slaap kunnen pakken.

IMG_7911 IMG_7912

Benieuwd wat we de tweede dag hebben beleefd? Lees Twee dagen hiken in Corcovado National Park #dag 2

Previous Post Next Post

You Might Also Like

16 Comments

• Reply Yvonne 2 september 2016 at 21:03

Fijn avontuur en mooie foto’s weer! Jammer dat het bij de pootafdruk van de poema bleef, maar wat gaaf dat jullie die tapirs zagen! Die ken ik alleen uit de dierentuin. 🙂

• Reply Carolien 18 september 2016 at 16:50

Jaaa, die tapir, die ken ik ook alleen uit de dierentuin en dan gelijk met kleintje, heel mooi. En die pekari’s had ik nog nooit gezien (alhoewel ze wel op wilde zwijnen lijken natuurlijk). En tja, die poema en jaguar, jammer, maar de kans was ook erg klein

• Reply ivonne 3 september 2016 at 09:47

Geweldig om via jouw ervaringen weer even terug te zijn in mijn favoriete stukje paradijs op aarde. Prachtige dingen gezien en een hele ervaring rijker! Ik wil ook wel weer.

• Reply Carolien 18 september 2016 at 16:50

Ja, was erg mooi daarzo. Die twee dagen was echt de moeite waard.

• Reply Kelly | Dutchie on the Road 6 september 2016 at 19:40

Zo gaaf! Ik wil ook! Misschien toch maar eens in gedachten houden voor volgend jaar maar mijn lijstje is veeeel te lang. Altijd zo moeilijk om keuzes te maken. Hebben jullie niet veel regen gehad??

• Reply Carolien 7 september 2016 at 17:03

Heel moeilijk, keuzes maken. In Corcovado NP hebben we helemaal geen regen gehad. In juli/aug heb je vooral aan het eind van de dag een stevige onweersbui. Maar meestal heb je dan alle activiteiten al gedaan en zit je lekker met je cocktailtje op een terras onder afdak, dus je hebt er weinig last van.

• Reply Sanne 6 september 2016 at 20:20

Gaaf om per voet de jungle te verkennen! Ik kan me voorstellen dat je toch even schrok van de wilde zwijnen. Je moet er toch niet aan denken om snel de boom in te klimmen. Heerlijk ook om even een paar dagen echt in de jungle te zijn!

• Reply Carolien 7 september 2016 at 17:01

haha, nee ik weet niet eens of ik wel de boom zou in komen. Maar het is echt een aanrader zo in de jungle

• Reply Jenny - ikreis.net 9 september 2016 at 11:18

Wat een prachtig park! Is het er niet heel druk en toeristisch in de zomer?

• Reply Carolien 18 september 2016 at 16:48

Nee, dat valt reuze mee. Er zijn wel veel dagbezoekers, maar je kunt alleen met een boot. En die dagbezoekers zijn om 14.00 uur weer weg. Dan ben je alleen nog met degenen die blijven slapen en dat is in zo’n groot park te overzien. Verder lopen de mensen die blijven slapen meestal met 2 (of 4) per gids, dus je hebt steeds maar kleine groepjes.

• Reply Stéphanie | Expeditie Aardbol 9 september 2016 at 11:50

Oooh die natuur, geweldig! En wat tof dat je dit met je gezin kan doen, hoop dat dat in de toekomst ook voor mij is weggelegd ;)!

• Reply Carolien 18 september 2016 at 16:47

Wie weet Stéphanie, het kan gewoon hoor, als je er zelf maar goed bij voelt, dat is het belangrijkste!

• Reply Jessica 9 september 2016 at 15:47

Heel gaaf Carolien, ik ben maar een heeel klein beetje jaloers 😉 Toen ik in Costa Rica was wilde ik vanuit Uvita hiernaartoe, maar doordat er weinig aanmeldingen waren was het bijna niet mogelijk (of het zou onwijs veel kosten voor 1 persoon). Maar leuk om met jouw foto’s een beetje mee te genieten! Slingeraapjes zijn zo leuk maar best snel, knap dat je ze op de foto hebt gekregen! Ik ben benieuwd naar deel 2 🙂

• Reply Carolien 18 september 2016 at 16:46

Jammer dat je zelf toen niet kon. Enne, deel 2 is inmiddels online hoor!

• Reply anto 11 september 2016 at 10:40

En ik maar denken bij het lezen van die titel ‘heee daar ben ik nu’ maar een andere Corcovado dus. Ik vind het altijd super om ergens langer te zijn dan dagjesmensen, een avontuur wordt dan ineens zo anders vaak. groetjes vanuit Rio!

• Reply Carolien 16 september 2016 at 11:53

haha, ja, die heb je ook nog, maar nee deze ligt echt in Costa Rica.