Wil je echt iets bijzonders doen tijdens jouw rondreis door Japan, waarbij je ook actief bent? Fiets dan de Shimanami Kaido, een tweedaagse fietstocht langs de Seto binnenzee in Japan. Je fietst van eiland naar eiland over heel veel hoge bruggen met prachtige uitzichten op de zee. Daarnaast kom je langs tempels, citrus boomgaarden en gewoon door het landelijke gebied van Japan. Nog weinig ontdekt door buitenlandse toeristen. Een echte ervaring tussen de Japanners zelf. In deze complete gids geef ik je alle tips die je nodig hebt om zelf de Shimanami Kaido te fietsen.



- Wat is de Shimanami Kaido
- Waar start en eindigt de Shimanami Kaido?
- Hoe kom je bij het startpunt?
- Hoe gaat dat met fietsverhuur?
- Is de fietsroute Shimanami Kaido zwaar om te doen?
- Hoogtepunten per eiland van de Shimanami Kaido
- Waar overnachten?
- Wat doe je met je bagage?
- Hoe zit het onderweg met eten en drinken?
Wat is de Shimanami Kaido
De Shimanami Kaido is een fietstocht van ca 80 kilometer van Onomichi naar Imabari in Japan. Je fietst over 7 eilanden in de Seto Binnenzee die verbonden zijn met hoge bruggen. Elk eiland heeft zijn eigen karakter en onderweg zijn er een paar bezienswaardigheden. Maar de belangrijkste bezienswaardigheid van de Shimanami Kaido zijn de bruggen en het uitzicht vanaf de bruggen op de immense Seto binnenzee. De route is ook erg populair bij de Japanners zelf. Je kan ervoor kiezen om de route helemaal te fietsen in één of twee dagen (aanrader!), afhankelijk van je tempo. Of kies voor een klein gedeelte in een dagtour. Als je niet alleen wil fietsen maar ook meerdere eilanden wil verkennen dan kan je zelfs overwegen om er een 3 of 4-daagse tour van te maken met vele detours. Deze detours en routes staan ook op de plattegrond die je krijgt bij de fietshuur.
Waar start en eindigt de Shimanami Kaido?
De gehele ‘officiële’ Shimanami Kaido fietstocht start in het plaatsje Onomichi op het hoofdeiland Honshu en eindigt in Imabari op het eiland Shikoku. Zoals gezegd kan je de hele route fietsen of kiezen voor een gedeelte ervan. als je de hele route fietst en je bent geen racemonster op een racefiets, kies er dan voor om het in twee ( of meer) dagen te doen en plan een overnachting halverwege, bijvoorbeeld op het eiland Omishima waar wij sliepen. Er varen verschillende ferry’s, waarmee je terug kunt naar Onomichi, of waarmee je naar een ander eiland kan (niet altijd met fiets). Zo kan je je eigen fietsroute plannen.
Hoe kom je bij het startpunt?
Je vraag je misschien af hoe je bij het startpunt van de Shimanami Kaido fietstocht in Japan komt. Onomichi zelf schijnt ook een leuke plaats te zijn, dus je kunt er voor kiezen om bijvoorbeeld een nacht te verblijven in deze plaats, zodat je ook Onomichi zelf kunt verkennen. Daar kan je bijvoorbeeld de 2,5 kilometer lange tempelroute wandelen, deze route komt langs 25 tempels en er is ook een uitzichtspunt. Wij overnachten echter in Hiroshima en komen met de trein vanuit Hiroshima naar Onomichi. Neem bijvoorbeeld de JR Shinkansen naar Mihara en stap daar over op de JR Sanyo LIne Itozaki en nog een keer een overstap naar Onomichi. Je doet er ongeveer een uur over. Het is prima te doen. Vertrek op tijd, dan heb je nog de hele dag om de eerste etappe af te leggen.

Hoe gaat dat met fietsverhuur?
Op 5 minuten wandelafstand van het JR Onomichi station vind je de Shimanami Rental Bike. Zij verhuren fietsen speciaal voor de Shimanami Kaido fietstocht Japan. Reserveren is aan te raden! Het zou zuur zijn als je je hele route gepland hebt, maar er is geen fiets meer beschikbaar. Je kunt ook bij Giant verhuur, iets verderop in de straat luxere (en duurdere) fietsen huren. Wij kozen voor een simpele fiets met 3 versnellingen en een mandje voorop, dat leek ons makkelijk. De fietsen zagen er ook goed uit. Als je de keuze hebt zou ik fietsen met meer versnellingen kiezen want je moet soms toch nog behoorlijk klimmen als je de brug op gaat. Dat lukt niet met onze fietsen dus wij moesten af en toe een stuk wandelen. Aan het eind van je fietstocht lever je je fiets in bij het verhuurstation in Imabari. Je krijgt dan je borg terug. Je kunt je fiets ook halverwege ergens inleveren bij een drop off station, maar dan krijg je je borg niet terug.
Is de fietsroute Shimanami Kaido zwaar om te doen?
De Shimanami Kaido fietstocht in Japan is op zich niet zwaar. Het grootste deel van de route is vlak. Alleen de opgangen naar de bruggen zijn wel pittig. Zeker als je een fiets hebt met maar 3 versnellingen. Je moet rekening houden met af en toe 10 procent stijging richting de bruggen. Op onze fietsen lukt dat niet. We moesten regelmatig van de fiets af en wandelend de helling op tot aan de bovenkant van de brug. Voordeel, de brug af sjees je lekker naar beneden en hoef je helemaal niet te trappen. Dus op sommige punten is het wel even zwaar als je geen fiets met veel versnellingen hebt. Houd daar rekening mee.
Hoogtepunten per eiland van de Shimanami Kaido
Hieronder geef ik je per eiland de hoogtepunten van de Shimanami Kaido fietsroute inclusief waar wij gestopt zijn voor overnachting en eten. Ik beperk me hier tot de officiële fietsroute en niet tot allerlei zijpaden of bezienswaardigheden die buiten de route liggen. Houd er ook rekening mee dat niet de hele route fotogeniek is, er is zeker in het begin ook best veel scheepbouwindustrie en je fietst ook soms door ‘rommelig’ binnenland. Maar het is heerlijk om te fietsen, zeker als je goed weer hebt. Je fietst ook grotendeels tussen de Japanners en de uitzichten vanaf de bruggen zijn prachtig!

Startpunt Onomichi
De officiële Shimanami Kaido fietstocht start vanuit Onomichi en gaat naar Imabari. Je kunt hem ook andersom fietsen natuurlijk. Wij starten in Onomichi, omdat we er niet overnachten hebben verder niks van deze plaats gezien, maar we lazen dat dit ook een leuke plek is om nader te bekijken. Je kunt bijvoorbeeld wandelen langs verschillende tempels, zoals de Senkoji tempel die in de bergen ligt. Wij pakken met de fiets de veerboot naar het eerste eiland Mukaishima. Er is wel een brug naar dat eiland maar daar mag je niet over fietsen, dus de oversteek naar het eerste eiland is per veerboot. Houd er rekening mee dat je contant moet betalen, dus neem (klein)geld mee.



Het eiland Mukaishima
Mukaishima is het eerste eiland waar je echt op de fiets stapt. Waarschijnlijk moet je ook even wennen aan je fiets en even zoeken hoe de route gaat. Als je eenmaal op de route zit is deze supermakkelijk te volgen. Volg de blauwe strepen op de weg én je komt onderweg heel veel bordjes en plattegronden tegen. Mukaishima heeft geen echte bezienswaardigheden langs de route. De eerste bezienswaardigheid is de Innoshima Bridge (1270m lang) na 9,5 kilometer fietsen.

Het eiland Innoshima
Innohima is het tweede eiland van de route. Ook hier niet zo heel veel bijzonders om voor te stoppen. Als je energie hebt, kan je een zijweg nemen naar Shiratakaiyama. Dit is volgens de plattegrond een geweldig uitzichtpunt over ongeveer 700 stenen Buddhas en in de verte de brug. Reken wel op een hele steile weg naar de top. Wij slaan deze over en fietsen door richting volgende eiland en bereiken via de Ikuchijima Bridge (790m) het gelijknamige eiland.

Het eiland Ikuchijima
Ikuchijima staat bekend om zijn citrusvruchten en dan met name citroenen (Setoda Lemon). Op Ikuchijima komen we een ijsjeszaak Dolce tegen met een terras met uitzicht op de zee, gespecialiseerd in citroenijs. Natuurlijk stoppen we hier even, daar hebben we wel zin in. Ook kopen we hier iets te drinken. Broodjes voor de lunch hebben we zelf meegenomen, gekocht op het station van Hiroshima. Alles smaakt heerlijk, we hebben ongeveer 22 kilometer gefietst inmiddels. We zitten op ongeveer de helft van deze dag. Na de ijsjeszaak fietsen we veder naar de Kosanji Tempel. Hier parkeren we de fietsen voor een bezoek aan de tempel en het grottenstelsel. De klim naar de Hill of Hope slaan we even over. Tegenover de tempel vinden we een leuk klein zaakje waar ze limonade verkopen van de citroenen die hier overal groeien. Het smaakt goed! Tijd om weer verder te fietsen. We komen langs de Sunset beach, compleet met palmbomen. Bij ons is het nogal bewolkt en grauw weer, maar anders is het lekker om hier een duik te nemen. Wij fietsen naar de volgende brug: Tatara Bridge (1480m).







Het eiland Omishima
De Tatara bridge brengt ons naar het laatste eiland voor onze eerste dag: Omishima. Hier overnachten we bij Minshuku Nagisa. Een minshuku is een soort pension Japenese style. We hebben een ruime kamer met tatami matten en rijstpapieren deuren. De badkamer met onsen bad is gedeeld. Ontbijt en diner zijn inbegrepen. We parkeren onze fiets en relaxen beneden op de bank, want op onze kamer is er geen mogelijkheid om te zitten. Er is een automaat waar we een koud biertje uit kunnen halen. Dat smaakt na de 1e dag fietsen. Het diner is een feestje, we krijgen gelukkig uitleg van de eigenaar, wat het allemaal is en hoe te eten. Een Japans ontbijt is wel even wennen voor ons westerlingen, met vis, soep en natto, gefermenteerde (slijmerige) sojabonen. Ieuw, die laat ik maar even staan. Koffie behoort ook niet tot het Japanse ontbijt, dat is dus het eerste wat wij gaan zoeken als we weer op de fiets stappen de volgende ochtend voor ons tweede deel van de Shimanami Kaido.








Het eiland Hakatajima
De Simanami Kaido fietsroute gaat maar een klein stukje over het Omishima eiland. We stoppen even om te kijken naar het uitzicht op de Tatara bridge achter ons, maar fietsen verder in een keer door naar de Omishima Bridge. Via deze korte brug komen we op het Hakatakjima eiland. Hier fietsen we mooi langs het water met zicht op de knalblauwe zee en kleine stranden met palmbomen: Hakata Beach. Wel vind je hier ook weer een scheepswerf. We hebben deze 2e dag beter weer, waardoor de uitzichten veel mooier worden. Vanaf de Hakata -Oshima Bridge (1165m) hebben we prachtig uitzicht over de blauwe zee en de eilanden met groene heuvels die er als pukkels uitsteken. We stoppen hier even om van het uitzicht te genieten, voordat we naar het volgende eiland fietsen.






Het eiland Oshima
Nadat we op Hakatajima vooral langs het water fietsen, volgt de weg op Oshima vooral het binnenland. Het eiland heeft niet echt noemenswaardige hoogtepunten. Wel kan je een omweg maken naar het Kirosan Observatory Park, ongeveer 3 kilometer de berg op fietsen (en weer terug). Wij hadden daar even geen puf meer voor, maar ik zie wel foto’s met waanzinnige uitzichten, dus misschien moet jij het toch gewoon doen. Vlak voor de laatste én langste brug, Kurushima Kaikyo Bridge (4105m), stoppen wij bij een stopplaats met meerdere wegrestaurants, Iki Iki Kan restplace van een seafood bbq restaurant tot meer een take away (fastfood /ijs), wij beperken ons hier tot een ijsje en een snelle hap op een groot, overdekt terras. We zitten net of er barst een enorme regenbui los. Wat een geluk dat we daar niet in zitten. Zo snel als de bui kwam, zo snel is hij ook weer weg. En we zien verder ook geen regen meer onderweg. Gelukkig maar, fietsen in de regen is toch een stuk minder leuk.

Kurushima Kaikyo Bridge
Deze brug licht ik er even extra uit. Het is de langste brug van de hele Shimanami Kaido fietsroute, maar liefst ruim 4 kilometer lang. En je hebt er ook de mooiste uitzichten! Stop zeker een paar keer op de brug en geniet van het 360 graden uitzicht op de Seto binnenzee en de eilanden. Zeker als je mooi weer hebt, zoals ons, is het echt genieten. Die witte bootjes in de knalblauwe zee, de groene bergachtige eilanden en daarboven een blauwe lucht. Ik vind dit zeker het mooiste stuk van de hele Shimanami Kaido fietstocht in Japan.




Eindpunt Imabari
Niet ver na het verlaten van de brug, aan de zeekant vind je een stop met de grote letters Shimanami. Wij hebben dit helemaal gemist, maar je kunt hier dus een foto maken met de naam van de fietstocht in combinatie met de brug. Wij vervolgen onze route naar Imabari, eindpunt van de fietstocht. Hier maken we een foto bij het bord met Shimanami, bij een fietshostel. Yeah, we did it. We zijn net nog een beetje te vroeg om in te checken bij ons hotel dus we besluiten eerst nog even met de fiets naar het kasteel van Imabari te gaan. En het is zeker de moeite waard om daar even rond te lopen. Na ons bezoek aan het kasteel, leveren we de fietsen in bij de verhuurlocatie, naast het station en checken in bij ons hotel. Hierbij eindigt ons avontuur.







Waar overnachten?
Je kunt een overnachting plannen in Onomichi, als je relaxt wilt beginnen en ook nog wat van deze stad wil bekijken. Er zijn een aantal overnachtingsmogelijkheden op de eilanden, zie hieronder. Wij sliepen bij Minshuku Nagisa, een klein pension, niet online te boeken. Hieronder vind je verschillende mogelijkheden per eiland, die wel online te boeken zijn. Zo kan je je eigen route plannen.
Hotels in Onomichi (startpunt fietsroute)
Hotel op het eiland Ikuchijima (ongeveer halverwege)
Hostel op eiland Oomishima (ook ongeveer halverwege)
Hotels in Imabari (eindpunt fietsroute)
Wij sliepen in het Imabari Urban Hotel en dat was prima, fijne ligging dichtbij het station én inleverplaats van de fietsen.
Wat doe je met je bagage?
Het is natuurlijk niet mogelijk om met al je bagage te gaan fietsen. Gelukkig is het in Japan heel makkelijk om bagage te laten vervoeren. Er zijn speciale bureautjes waar je dit kunt regelen, maar het makkelijkste is om dit gewoon bij je hotel te doen. Zij meten jouw bagage op en vullen informatie in zoals naam en naar welk hotel het moet. Dan bepalen ze de prijs. Jij betaalt het hotel en zij regelen verder alles voor je. Als je dan incheckt in je nieuwe hotel ná je fietstocht staat je bagage klaar bij de receptie. Makkelijk en over het algemeen redelijk betaalbaar als je bagage niet al te veel / groot is en niet te ver vervoerd moet worden.
Hoe zit het onderweg met eten en drinken?
Er zijn onderweg verschillende mogelijkheden om te eten en te drinken. Het aantal voorzieningen verschilt per eiland en op sommige plekken vind je niet veel gelegenheden direct aan de route, dan moet je even omrijden. Het beste is om iets zelf mee te nemen, dan weet je zeker dat als je trek hebt je iets achter de hand hebt. Hetzelfde geldt voor drinken. Je passeert kleine plaatsjes waar je ook wel wat winkels vindt. Dus je kunt ook drinken en eten kopen bij bijv. Lawson. In de omschrijving per eiland vind je een aantal suggesties voor een eet- en drink stopplek. Als je bij een Ryokan of Minshuku overnacht dan zit ontbijt en diner inbegrepen. Onomichi en Imabari start- en eindpunt van de Shimanami Kaido fietstocht in Japan, zijn grotere steden, waar je meer restaurants en winkels hebt.






No Comments