Australië 2014 Westkust reisverslag

De route die we gereden hebben is Perth – Lancelin- Jurien Bay- Geraldton – Kalbarri-Shark Bay -François Peron- Carnarvon – Blowholescoast -Coral Bay- Exmouth – Tom Price – Karijini – Coral Bay- Blowholescoast- Kalbarri – Ledge Point – Fremantle – Perth. Zie ook Roadtrip west Australië – de route.

omslag australië

Zie ook: http://www.gezinopreis.nl/interview-west-australie-met-kinderen/ voor een interview met ons over deze reis!

Australië 2014 Westkust reisverslag

14 juli – Perth

Na een heerlijk ontbijt is het tijd om Perth te verkennen. Eerst brengen we een bezoek aan Kings Park, een heel groot stadspark, erg mooi! Daarna richting Western Australian Museum, waar op het plein ook een ijsbaan is, tja het is natuurlijk winter in Australië en de kinderen hebben twee weken schoolvakantie. Toch raar een ijsbaan bij 22 graden.. wij eten dan ook een lekker ijsje terwijl Natalie even naar Frozen (film) kan kijken. In Perth city eten we een lekker broodje en zien we nog kangoeroe standbeelden en wat oude gebouwen, maar echt oude gebouwen zie je niet veel in Australië. Wel overal mooie natuur en de parkieten vliegen gewoon in de stad om je oren

15 juli – Perth – Yanchep NP – Lancelin

Vandaag is het tijd om de auto op te halen. Onze 4WD auto met daktent die van alle gemakken voorzien is (koelkast, gasfornuis, watertank, accu’s etc). We zijn benieuwd hoe dat ons gaat bevallen. Het ziet er in ieder geval stoer uit. Even wennen weer links rijden, maar al snel gaat het op de automatische piloot (behalve dan dat je als je wilt instappen steeds naar de verkeerde kant van de auto loopt en dat de ruitenwissers wel vaak aangaan als je wilt afslaan 😉 ). We rijden langs een supermarkt voor onze eerste inkopen en stoppen onderweg bij Yanchep National Park. Hier zien we onze eerste kangoeroes en koala’s. Leuk!

Australie Westkust Yanchep

Deze parkieten zitten overal – Yanchep NP

Onze eerste kangaroe tijdens deze vakantie – Yanchep NP

Verder doorgereden langs de kust en onze tent opgezet op een camping in Lancelin, tegen het duin aan, aan het strand. We genieten van een strandwandeling terwijl de zon ondergaat. Mooie (dreigende) luchten én een heleboel pelikanen. Helaas ook een buitje voor ons, dus ons eerste maaltje eten we in de tent, gelukkig is er genoeg plek om er met z’n allen in te zitten. Het is hier ’s avonds en ’s nachts nog behoorlijk fris dus een extra deken is geen luxe.

West Australie West Australie West Australie West Australie

Zie ook review van de camping → Lancelin Caravanpark

16 juli Lancelin-Pinnacles (Nambung) – Jurien Bay

Na het ontbijt alles weer opgeborgen en op naar het Noorden. Onderweg kwamen we een stopplaats tegen met mooie planten en uitzichten (Wanagarren Nature Reserve). We kunnen hier onze benen even strekken. Natalie vindt de bloemen geweldig en maakt allemaal bloemenfoto’s.

Australie westAustralie west

Daarna door naar de Pinnacles (Nambung NP). Rare limestone rotsen in een woestijnachtige omgeving. We konden een autoroute maken en onderweg af en toe uitstappen. Wat een bizar fenomeen! We kijken onze ogen uit. Op een parkeerplaats geluncht en weer verder noordwaarts.

Australie West

In Jurien Bay stopten we voor een bakje koffie, maar we besloten gelijk dat dit ook onze stopplaats zou worden. Dus een plekje gezocht op de camping vlakbij het strand. Hier nog even gewandeld en Natalie kon in de speeltuin spelen.

Australie west

Lees ook → The Pinnacles in Nambung National Park

17 juli- Jurien Bay- Lesueur NP- Stockyard Gully NP- Geraldton

Na het ontbijt op naar Lesueur NP, een wat minder bekend NP maar waar ik er iets over las zou het botanisch gezien wel een mooi gebied zijn. Het was in ieder geval heerlijk rustig, geen andere toeristen gezien. Wel zien we emoes (in de verte) én kangoeroes, die springen zo de weg over (soms wel even schrikken).

Australie WestAustralie West

Vervolgens door naar Stockyard Gully NP via een echte 4WD route. En ja… hobbel de bobbel…;) Stockyard Gully staat bekend om de grotten, waar vroeger de ‘drijvers van vee’ schuilden als ze het vee van de outback naar Perth brachten. We liepen ook even een stukje de grot in, maar deze was echt pikkendonker. We hadden wel een zaklamp, maar we vertrouwden toch niet helemaal op dat de batterijen het vol zouden houden en zonder zag je echt helemaal niks. Na een tijdje dus weer teruggelopen. Op de camping Lake Indoon maakten we even een tussenstop voor de lunch. Daarna weer verder naar de kustweg. In Dongara stopten we nog voor een bakje koffie. Bij Geraldton zoeken we een camping, we vinden niet echt een leuke camping (met veel ruimte en groen), maar wel eentje aan het strand.

18 juli Geraldton- Kalbarri

Vanochtend bezoeken we eerst Geraldton. Daar zoeken we een ontbijttentje. En natuurlijk moeten we iets met ei eten… het blijven toch een beetje veredelde Engelsen die Australiërs, dus een stevig ontbijt. Wij nemen de ‘lichtste’ variant – egg on toast – maar je kan ook worstjes, bonen, gebakken tomaat en aardappeltjes krijgen als ontbijt. Dat zijn wij toch niet echt gewend als Nederlanders, zulk eten als ontbijt….
In Geraldton bezoeken we een WOII memorial, een herdenkingsteken voor de 645 omgekomen soldaten op HMAS Sydney II tijdens een gevecht met een Duits oorlogsschip. Het memorial bestaat uit 644 zeemeeuwen in koepelvorm en één zeemeeuw los ervan, welke wijst naar de plek waar het schip vergaan is. Best een mooi monument. Daarna brengen we een bezoek aan het West Australisch museum. Hier is veel te zien over de Nederlandse ontdekkingsreizigers, oa over de Batavia die voor de kust van Geraldton is gezonken. We hebben weer wat geleerd, erg interessant en ook apart om zo ver weg een deel van de Nederlandse geschiedenis te zien. In het museum was ook een tijdelijke expositie over DaVince, ook erg leuk en leerzaam vooral voor Natalie.

Na Geraldton nu op naar Kalbarri (NP). Kalbarri ligt aan de kust én aan de monding van de Murchisson river. Deze rivier loopt door een kloof met mooie vergezichten. De kust zelf is ook spectaculair, hoge kliffen. We bekijken Natural Bridge, Grand stand en Eagle Gorge (coast cliffs) en genieten van het uitzicht. Daarna op zoek naar een camping. Helaas hier ook alleen caravanparks en geen mooie campings. Jammer. Maar wel een lekkere douche, dat dan weer wel. Toch is het ‘off-the-road’ gevoel er nog niet helemaal op deze manier.

19 juli Kalbarri NP
Wel vinden we de omgeving van Kalbarri erg mooi, dus we blijven hier een hele dag om het park te bekijken. We bezoeken de ‘river gorges’ (the loop, nature’s window en z-bend), sommige uitzichtspunten op maar 250m van de parkeerplaats, andere ongeveer 1.5 km lopen. Allemaal goed te doen dus. We kunnen ons voorstellen dat je hier in de zomer niet echt kunt wandelen, we hebben het nu al warm 😉 Natalie wilde graag naar de Rainbow Jungle Parrot centre, een papegaaien dierentuin. Wat een boel papegaaien. De vrije kooi waar je tussen de vogels doorliep was het leukst. Ik zie ze toch liever in het wild dan in zo’n dierentuin, maar voor Natalie was het leuk. We krijgen ondertussen nog een behoorlijke regenbui op onze pet. Gelukkig pas aan het eind van de middag. De avonden en nachten zijn wel berekoud, volgens de Australiërs is het de koudste winter ooit… hebben wij weer 🙁

Australie west

20 juli Kalbarri- Shark Bay

Vanuit Kalbarri rijden we naar Shark Bay. Voor het eerst rijden we niet meer langs dorpen of steden, de enige plekken die we nu op de North West Coastal Highway tegen komen zijn roadhouses (tankstations). En de afstanden tussen roadhouses zijn groot (paar honderd km). Op deze route stoppen we bij Billabong roadhouse. En voor de zekerheid tanken we vanaf nu bij iedere roadhouse die we tegenkomen. Maar voordat we de highway verder de leegte in volgen slaan we af richting Shark Bay. Een baai op meest westerlijke punt van Australië. Bekend om Monkey Mia (Dolfijnen), zeegras en algenkolonies (stromatoliet), deze laatste vormen de oudste fosielen ter wereld, bijzonder dus!

We bezoeken eerst de stromat lieten en de shellblocks. Er spoelen zoveel schelpen aan dat er op sommige plaatsen een 9m dikke schelplaag ligt. Op sommige plekken is de schelpenberg (door sijpelend water) zo hard als cement geworden. Vroeger bouwden men er ook huizen / gebouwen mee. Mooi en apart om te zien. Natuurlijk bezoeken we ook shellbeach zelf even. Tot slot rijden we nog naar Eagle Bluff, een uitzichtspunt waar je veel marine wildlife kunt zien, maar wij zien helaas niks. Vast te koud voor ze, het was inmiddels nl behoorlijk fris geworden. Daarom zoeken we in Denham een camping.

21 juli Sharp Bay – Monkey Mia – François Peron NP

De volgende dag staan we vroeg op, want we gaan naar Monkey Mia voor de dolfijnen. Al jaren komen hier dolfijnen ‘vrijwillig’ naar de kust omdat ze hier af en toe gevoerd worden met een visje. Tegenwoordig is het wel een beetje een toeristische attractie geworden maar het blijft mooi om dolfijnen van zo dichtbij te zien. Slechts een paar mensen mogen de dolfijnen een visje voeren want ze willen niet dat de dolfijnen er afhankelijk van worden. Een mevrouw gaf info over dolfijnen en wij stonden met onze voeten in het water. Wat was dat water koud, mijn voeten waren haast bevroren, maar ja alles voor de dolfijnen natuurlijk. Eerst was er maar één dolfijn maar later volgden er meer. Ze kozen mij ook uit om de dolfijn te voeren, toch wel bijzonder.

Na het dolfijnen voeren en kijken gingen we lekker uitgebreid ontbijten bij monkey mia café. Full buffet, we hadden trek 🙂 Na het ontbijt nog even gekeken bij het infocentrum en nog en keer bij de dolfijnen gekeken, nu ook met mijn telelens nog foto’s gemaakt. We zagen ook nog een schildpad in het water en een pelikaan aan de kant.

Na Monkey Mia rijden we door naar François Peron NP. Voordat we het nationale park in gaan, stoppen we eerst nog bij het Peron Homestead. Hier was nog een klein ‘museum’ over de vroegere schaapscheerder die er vroeger in zat. Daarna de bandenspanning omlaag en gaan met de 4WD. François Peron NP bestaat uit rode duinen en zand met bosjes, omringd door turkoois blauwe zee. Je kunt er alleen terecht met een 4WD. Het was redelijk goed te doen, soms wat hobbelig en bij Harald Bight zaten we bijna vast op het strand. Gelukkig kwamen we er wel uit… met een hoop rook en een verbrande geur om ons heen 😉 Onderweg zien we meerdere keren een bobtail lizard de weg oversteken. Deze prehistorisch uitziende leguaan, heeft een blauwe tong, maar die hebben we niet gezien..

We reden eerst helemaal naar Cape Peron, het noordelijkste puntje. Hier hadden we mooi uitzicht op de rode rotsen, het witte strand en de blauwe zee. Een mooie plek om even wat te lunchen (en we zijn hier helemaal alleen, sowieso zien we bijna geen anderen, ik geloof 2 auto’s gezien).

Daarna door naar Skipjack point. Hier was een ‘boardwalk’ naar een uitzichtspunt en hier hadden we heel mooi uitzicht op het zeeleven. We zagen eagle rays (roggen), schildpadden en een haai. Ook veel aalscholvers. Erg mooie plek om te kijken. We hebben er dan ook een hele tijd gestaan en genoten. Ook mooi uitzicht op de rode duinen en turkoois blauwe zee… zo mooi!

Na Skipjack Point door naar Herald Bight, hier zaten we bijna vast in het zand, de weg eindigde letterlijk op het strand. Gelukkig kwamen we er wel weer uit. Natalie en ik hebben nog even mooie schelpen gezocht en het water gevoeld, betere temperatuur dan vanochtend. Tot slot de hele weg terug naar de afslag naar Big Lagoon, hier bleven we op de camping. Mooi plekje uitgezocht en de tent opgezet. Op de hele camping waren maar 3 andere kampeerders. Verder was er alleen één enkel ‘chemisch’ toilet in een houten hokje, voor de rest niks, dus geen elektriciteit en ook geen water. Gelukkig hadden we onze eigen watertank bij en onze eigen accu’s dus we hadden wel licht. De tocht naar de wc met onze zaklampje was wel avontuurlijk. Echt back to basic dit. Wat er wel was op de camping: rust, ruimte, natuur én een supermooie zonsondergang! We hebben genoten.

22 juli François Peron – Carnarvon

Na een heerlijke nachtrust ook weer genoten van de zonsopkomst en het mooie uitzicht. Lekker in het zonnetje ontbeten. Er kwamen nog een paar Gallah’s (parkieten) op de camping. Mooie dieren. Na het ontbijt en bakje koffie alles weer opgeruimd en hobbel de bobbel weer terug naar het beginpunt. De banden weer opgepompt en weer terug naar de Northwest Coastal hwy. Het zand kloppen we al nergens meer uit, want dat heeft echt geen enkele zin. Alles is rood!

Weer op de highway richting Carnarvon. Onderweg nog even gestopt bij de Whitebluff lookout. Dit was een heuvel met allemaal herdenkingsplekken gemaakt voor overledenen. Het duurde even voor we door hadden wat het was, we dachten wat doen al die tuinkabouters op die berg?? Toen we dichterbij kwamen, zagen we wat het was, heel bizar. Maar ook weer heel mooi. Natuurlijk ook nog een gebruikelijke stop bij een roadhouse, want onderweg geen dorp of stad tegengekomen. We zien alleen weg, natuur en af en toe een veehouderij (cattle station), die hier veel groter zijn dan in Nederland. In Carnarvon vonden we het genoeg voor vandaag. Na de basic campsite van gisteren weer behoefte aan een luxere camping mét douche. Het zwembad ook nog geprobeerd maar die was zo koud dat we er gillend weer uitkwamen. Dat valt ons toch een beetje tegen, het is hier veel kouder in de winter dan aan de Oostkust. Zwemmen zit er tot nu toe dan ook echt niet in, ook niet in een zwembad. Jammer voor Natalie.

23 juli – Carnarvon – Blowholescoast – Quobba Station

De volgende dag bekijken we Carnarvon, eerst naar de jetty, schiereiland en een piepklein museumpje (lightkeepers house, waar de dochter van de vuurtorenbewaker nu de beheerder van het museum was). In dit museum zien we ook dat hier paar jaar geleden (2010) de boel flink overstroomd is geweest. In de regentijd wordt de rivier (Gayscone river) flink groter en stroomt deze buiten zijn oevers. Het is nu niet voor te stellen want er staat bijna geen water in de rivier nu. Wel zien we overal onderweg borden mert de tekst Floodway, bij gedeelten van de weg die lager liggen met daarbij een meterpeil. In het centrum (een kleine straat) drinken we een lekker bakje koffie en raken we nog even aan de praat met een Australisch stel. We denken erover om als volgende stop naar de Blowholecoast te gaan en zij bevestigen dat het daar mooi is en dat we zeker voorbijtrekkende walvissen gaan zien daar. De verwachtingen zijn hooggespannen. Voordat we vertrekken nog even langs de touristcentre en maken we nog een foto van de vele witte parkieten die hier in het centrum gewoon in de palmbomen zitten (en een hoop lawaai maken)

We vertrekken richting noordkust en komen als eerste langs de Blowholes. Een ruige kust waar het water hoog boven de rotsen uitspuit. Spectaculair! Wel uitkijken want een golf kan je zo meesleuren en er zijn al mensen daar overleden. Na de nodige foto’s en filmpjes weer verder langs de kust. We komen langs zoutmeren, in sommige zit een auto vast. Hier moet je dus niet over gaan rijden! We willen kamperen bij Quobba station (cattlestay), maar eerst rijden we verder langs de kust naar een andere camping Red Bluff. Wat een hobbel weg, alleen geschikt voor 4WD maar ook wij waren bang een band lek te rijden, gelukkig gebeurde dat niet. Bij Red Bluff onze stoeltjes boven aan een duin gezet en lekker geluncht met uitzicht op een ruige kust+ zee met surfers én jawel, spuitende walvissen! Super!! Een hele tijd gekeken, helaas hier wel wat vliegen dus na veel Aussiewaves weer tijd om terug te gaan naar Quobba station. Hier zetten we onze tent op in de duinen. Geen elektriciteit en geen drinkwater, maar wel een gewone wc en een (op hout/kolen gestookte) warme douche. We genieten wederom van de mooie zee, de schelpen op het strand, de voorbijtrekkende walvissen en de supermooie zonsondergang- en opkomst. Het bankje bovenaan de duinen is mijn favoriete plekje en ik geloof dat dit de mooiste (kampeer) plek van onze reis is (tot nu toe).

24 juli Blowholescoast – Coral Bay

Na een nachtje weer tijd om verder te rijden. We stoppen nogmaals bij de blowholes en kijken nog even bij de vuurtoren en ik maak nog wat foto’s bij de zoutmeren. Daarna weer verder naar het noorden.

Rond de middag komen we aan bij Coral Bay, onze eindbestemming. Hier zoeken we een campingplek en we besluiten twee nachten te blijven. We zien een hele mooie blauwe zee én…. er zwemmen mensen in de zee. Zou het dan eindelijk kunnen tijdens deze vakantie? Zwemmen?! We relaxen de rest van de middag en ’s avonds gaan we heerlijk uit eten bij het reefcafé.

25 juli Coral Bay

Na ontbijt en bakje koffie + tijdschrift in het zonnetje, pakken we onze snorkels en gaan richting strand. Het water was wel fris maar eenmaal door ging het wel. Je hoefde niet ver de zee in om het koraal te zien en er waren ook heel veel vissen, erg mooi. We zagen ook nog een rog. Na een tijdje kregen we het koud en gingen we eruit, doordat het nogal waaide kregen we het niet echt warm op het strand dus even terug naar de camping. Even opwarmen en lunchen. Na de lunch nog een keer gaan snorkelen, dit keer was het veel minder diep (afgaand water) dus je zat heel dicht boven het koraal. Natalie vond dat eng en wilde eruit. Op het strand opgewarmd en daarna nog lekker lang onder de douche, heerlijk. ’s Avonds lekker pizza gegeten wederom bij het Reefcafé, dit restaurant bevalt ons goed. Heel Coral Bay bevalt ons goed 🙂

26 juli Coral Bay – 4×4 kustroute via Yardie Creek – Exmouth

Na het ontbijt boodschappen gedaan en gekeken of we nog konden tanken. Het enige tankstation was onbemand, dus moest je op je creditcard tanken, helaas pakte die onze kaarten niet. Gelukkig hadden we eerder al steeds goed bijgetankt én hebben we een grote tank want de eerstvolgende tankstation op de route die wij willen rijden ligt op zo’n 193 km (4,5 uur) afstand. Dus op zoek naar de 4x4route naar Exmouth. Het stond niet duidelijk aangegeven, we weten ook niet of het wel een echte route is 😉 Maar we zaten op een gegeven moment toch op de goede weg. Veel hobbels en bobbels en we zijn niemand onderweg tegen gekomen (pas op het laatst 1 auto). Wel veel kangoeroes en emoes gezien en later ook nog een varaan. We passeerden ook nog een cattlestation, dus nog even een hek open en dicht doen om er door te kunnen (en het vee binnen de omheining te laten).

Uiteindelijk komen we bij Yardie Creek uit een kreek (monding richting zee), hier moesten we met de auto doorheen. Dat ging prima, gelukkig, want er werd nogal gewaarschuwd vooraf. Dat het diep zou kunnen zijn. Natuurlijk gingen wij met laag tij er doorheen. En ja het water kwam in het begin wel tot over de voorkap, maar dat was alles, verder ging het vrij gemakkelijk. Via een sealed road gaan we verder op zoek naar een camping aan de kust (die zien er echt superleuk uit), alleen ze zitten allemaal vol, je moet blijkbaar weken/maanden van tevoren reserveren. Balen! Dan toch maar naar Exmouth. Daar op een camping geïnstalleerd mét zwembad. Het water was nog wel fris maar je kon er wel in zwemmen (Natalie althans 😉 ). En we hebben bij het zwembad ook wifi, dat hebben we de hele reis nog nauwelijks gehad (niet dat ik het heb gemist).

27 juli Exmouth

‘S Ochtends informeerden we bij the visitorcentre of we konden zwemmen met walvishaaien. We konden morgen met een tour mee. Wel veel geld, maar het is wel een unieke gelegenheid. Dus geboekt. Daarna helemaal naar Yardie Creek gereden. Daar een wandeling gemaakt, maar het was nogal warm dus snel de auto weer in door naar Turqooisbay. Hier kun je vanaf de kant meteen snorkelen. Wel was het weer erg ondiep dus uitkijken waar je zwom. Het was heel mooi, veel vissen, ook annemoonvisjes tussen het koraal. We kregen er geen genoeg van. Natalie vond het weer iets te ondiep dus die hield het eerder voor gezien.

Het was al vrij laat toen we stopten, snel omgekleed en door naar de Vlamingh lighthouse voor een mooie zonsondergang! Wel druk en een gek gezicht, iedereen zit hier met stoelen, drankje en hapje klaar om de zonsondergang te zien.

28 juli Exmouth

Helaas gisteren bericht gehad dat de tour niet door kon gaan. Nu omgezet naar morgen. Vandaag dus een dagje extra om in het Nationale park rond te kijken. We gaan nu naar het andere eind van het schiereiland. Naar Charles knife gorge  (kloof). Dat was een behoorlijk stukje klimmen met de auto, maar wel hele mooie uitzichten op de kloof. De rest van de dag relaxen we bij de tent en het zwembad.

29 juli Exmouth – boottocht zwemmen met de walvishaaien

De wekker ging vroeg, want om 7 uur moesten we klaarstaan om opgepikt te worden voor de snorkeltrip. We rijden eerst naar een plek waar de tourboot ligt (vlak voor Cape Range NP). We moeten in een klein bootje voordat we bij de tourboot kunnen komen. Aan boord krijgen we allemaal onze snorkelspullen en wetsuit. Daarna korte uitleg over de boot en de trip en dan gaan we snorkelen. We zien veel mooi koraal en mooie vissen. De schildpad die Alwin en Natalie zien (en gefotografeerd hebben) heb ik even gemist, maar wel genoten van al het andere onder water. Na het snorkelrondje tijd voor koffie en koekjes en uitleg over het zwemmen met de walvishaai, mochten we er een zien. Er zijn vliegtuigjes in de luchten die op zoek zijn naar de haaien. Het is dus afwachten. Onderweg zien we nog allerlei dieren zoals de bultrugwalvissen, dolfijnen, een sailfish, een hamerhaai en false killer whales, die laatste zwom nog een stuk met de boot mee, aan de voorkant en sprong steeds voor ons omhoog, echt heel leuk! Na de lunch, helaas nog steeds geen walvishaai gezien dus we doen nog een snorkelrondje. Dit keer zag ik wel een schildpad en een pijlstaartrog, die laatste was erg groot en shuffelde over de bodem onder ons door. Het was een mooi snorkelrondje met veel mooie vissen. We hebben genoten van de boottocht en de dieren die we hebben gezien. Helaas geen walvishaai.. omdat we deze niet gezien hebben mogen we een andere keer nog een keer proberen. We boeken gelijk om voor overmorgen. Op de camping heerlijk gedoucht en luxe uit eten bij het restaurant op de camping. Het was een Italiaans restaurant, gerund door echt Italianen en dat proefde je, als toetje heerlijk ijs gegeten. ’s Avonds moe maar zeer voldaan ons bedje ingedoken.

30 juli Exmouth

Vandaag een lui dagje. We hebben ons verblijf op de camping verlengd, helaas kunnen we niet op dezelfde plek blijven staan, dus we moeten de auto+tent verplaatsen. Deze dag alleen even wat boodschappen gehaald en de rest van de dag lui bij het zwembad doorgebracht. Bijkomen van de boottocht van gisteren 😉

31 juli Exmouth – boottour zwemmen met de walvishaaien

Weer vroeg op, nieuwe poging om met de walvishaaien te gaan zwemmen. Vorige keer lukte het niet, dus nu in de herhaling. Vol goede moed, maar… helaas ook dit keer weer geen walvishaai. Wel beetje teleurgesteld, maar wel heel veel andere mooi dieren gespot. Vanaf de boot zagen we weer veel bultrugwalvissen, een tijgerhaai én orca’s! Dat was super, want die worden hier niet vaak gezien. We hebben 3x gesnorkeld, dit keer in dieper water dus ht rif zag er niet zo kleurrijk uit maar we zagen wel meer (grotere) dieren nu zoals een guitarshark (nog nooit van gehoord), een pijlstaartrog, vele grote scholen vissen én een mantaray! Vooral die laatste was super, zo groot, en hij zoefde zo onder ons door. WOW!

Terug op de camping heerlijk gedoucht en weer lekker gegeten bij het Italiaanse restaurant op de camping. We lagen er weer vroeg in. Moe maar wel voldaan. Was weer een heel leuk dagje op het reef en ook trots op Natalie die zo stoer alles meedeed en net zo genoot als ons 🙂

1 augustus Exmouth – Tom Price

Na het ontbijt de tent weer opgeborgen, het is weer tijd om verder te trekken na 5 dagen Exmouth. We hebben een lange reisdag voor de boeg want onze volgende bestemming is Tom Price, ca 600km rijden. Eerst gaan we nog naar het winkelcentrum om nieuwe campingstoelen, want degene die we meegekregen hadden raakten erg versleten en zaten voor geen meter meer. Daarna nog even naar het duikcentrum om de foto’s van gisteren op te halen. Na een tankstop (en foto van de walvishaai) konden we om 9.15u vertrekken.

Onderweg een paar keer gestopt om te eten/drinken etc. Er zijn geen plaatsen onderweg alleen maar parkeerplaatsen (rest area’s) en tankstations (roadhouses). We zijn nu echt in de outback aanbeland, overal om je heen is het rood, rood en nog eens rood en heel veel zand én stof! Het was een lange weg vandaag. Gelukkig wel een met mooie uitzichten en heuvels.

Australie West Australie West

Rond 16u waren we bij de enige caravanpark van Tom Price, dus daar een powered plek geregeld, kunnen we snel nog onze batterijen/accu’s opladen voordat we de nationale parken ingaan (doel is Karijini NP en Millstream NP). We zagen overal borden dat er op deze camping slangen kunnen voorkomen en infosheets in de campingwinkel wat te doen bij een beet… echt geruststellend, not. Natalie durft hier nauwelijks naar het toilet en zelf check ik de wc’s ook echt goed voordat ik erin ga 😉 Maar we zien er natuurlijk geen één, zoals gewoonlijk. De tent opgezet, lekker makkelijk gegeten met pizza die we nog over hadden en gekeken wat we morgen allemaal willen gaan doen.

2 augustus Tom Price – Karijini NP

Tom Price staat bekend om zijn ijzermijnen, je hebt verschillende mijnlocaties en daar rijden grote mijnauto’s en superlange treinen af en aan. Wij besluiten geen bezoek te brengen aan een mijn, daarvoor moet je weer een hele ochtend met een tour mee, nou we geloven het wel, we gaan veel liever naar Karijini NP. Een Park met kloven, watervallen en mooie poelen en dat midden in de outback (middle of nowhere). Eerst willen we nog de 4×4 route naar MT Nameless (berg) rijden, we kunnen de route echter nergens vinden. Dan maar door naar het Visitorcenter, daar regelen we een permit (toegangsbewijs) voor de route van Karijini naar Millstream, deze gaat namelijk over een onverharde mijnweg, en die mag je niet zomaar rijden. Eerst moeten we een 20 min. durende filmpje bekijken over de gevaren van die weg en de gevaren van 4×4 rijden. Daarna hebben we een permit. Nog even wat boodschappen inslaan en dan terug naar Mt Nameless, bij visitorcenter hebben ze uitgelegd hoe we de route kunnen vinden. Mt Nameless is 1128m hoog en de hoogste met de auto bereikbare berg van West Australië, wel 4×4 only. Wow wat een steile route en wat een mooi uitzicht… af en toe ben ik bang dat we onderste boven vallen zo steil is het maar we redden het én genieten van het mooie uitzicht!

Australie West

Nog zo’n 40 km rijden naar Karijini NP. We gaan eerst op zoek naar een campingplaats, we vinden een plek op Savannah camp ground (eco retreat). We zetten onze stoelen op ons plekje en eten een broodje hotdog bij de campkitchen.

Na de lunch gingen we op pad om wat van het park te zien. Eerst naar Kalamina Falls, naar de outlook en een stukje omlaag gelopen naar het water. Daarna naar Joffre en Knox Gorges lookouts, mooie vergezichten. De watervallen zijn in deze tijd niet erg indrukwekkend, maar de kloven en uitzichten daarentegen wel. Inmiddels is het alweer tijd om terug te gaan naar de camping (het is hier al snel donker) en om de tent op te zetten en een potje te koken. Het koelt hier heel erg af, dus snel de slaapzak in! ’s Nachts blijkt het nog meer af te koelen, tot vriespunt, tja we zitten in de outback (woestijnklimaat). We worden er wakker van en trekken verschillende lagen kleren over elkaar aan en kruipen heel diep de slaapzak in…wachten tot het licht wordt, van slapen komt niet veel meer.

Karijini National Park

3 augustus Karijini NP

Eerst even opwarmen met koffie, brrr wat was het koud vannacht en ook de vroege ochtend is nog niet echt warm, het duurt even voor de zon alles weer opgewarmd heeft (inclusief de douche die op zonnepanelen werkt). We hebben vandaag de hele dag om Karijini NP te verkennen en dat is ook echt wel nodig want er is hier veel te zien / doen. We gaan eerst naar het visitor center, waar veel info is over het park. Het land was eerst in bezit van aboriginals, daarna kwamen de blanken en die stichten er een homestead (boerderij). De blanken huurden de aboriginals in om te werken op het land, aangezien zij het land goed kenden. Ze werden helaas niet altijd even goed behandeld. Zwarte bladzijde in de geschiedenis. Er was ook veel info over de flora en fauna in het park. We hebben best een tijd in het center rondgekeken.

Verder gereden richting Dales Gorge, eerst nog een stop bij circular pool. Vervolgens naar Fortescue falls. Hier is een wandeling die we gaan lopen. Deze leidde een stuk naar beneden, tot bovenaan de waterval. Daar even gezeten en genoten van het uitzicht. Vervolgens verder gewandeld naar Fern Pool. Een mooi (zwem)water. We zagen daar ook nog vleerhonden in de boom hangen. Wat je naar beneden loopt moet je ook weer omhoog klimmen. Terug bij de parkeerplaats waren we  dan ook wel toe aan een lunch, we konden niet echt een leuke picknickplek vinden dus maar op parkeerplaats van het visitor center gegeten. Gelukkig zijn we van alle gemakken voorzien.

Als laatste gaan we naar Weano Gorge. Daar lopen we de Lower Weano walk. En ik loop ook nog een stuk door een pool langs een rots. Maar dit was te moeilijk voor Natalie en het wordt ook alweer later dus deze laten we even voor wat het is. Tijd om weer terug naar de camping te gaan. We eten bij het restaurant op het terrein. Dit was wel oké, maar niet echt heel bijzonder, behalve de prijs. We kleden ons daarna weer extra warm aan voor de koude nacht.

4 augustus Karijini NP – Coral Bay

Vandaag weer een lange rijdag voor de boeg. We besluiten terug te gaan naar de kust en Millstream over te slaan, hoe jammer ook, we vinden het toch te koud in de outback ’s avonds en ’s nachts. We willen weer lekker naar de warmte toe. Dus op naar Coral Bay, die plek beviel ons goed vorige keer.

Daar aangekomen blijkt er nergens meer een campingplek te zijn. De eerstvolgende plaats/ camping is echt ver rijden, daar hebben we na een lange rijdag echt geen zin meer in. Dan maar de goedkoopste cabin voor een nacht. Of het kwam omdat we er eerder waren geweest of omdat Natalie lief lachtte, geen idee, maar we kregen een gratis upgrade naar een hilltop villa. Deze was superluxe, met mooi uitzicht op zee. Wat een contrast met het kamperen van afgelopen dagen. Echte bedden, een heerlijke eigen douche, vaatwasser en wasmachine etc! Door dat contrast genieten we er extra van. Eerst allemaal lekker uitgebreid gedoucht en daarna met wijn, crackers en kaas op de varande genoten van een mooie zonsondergang en de warme temperaturen. Heerlijk gewoon ’s avonds lekker in je korte broek rondlopen, dat was in de outback wel anders. We kijken met zn drietjes al liggend op bed naar de Australische X-factor en een reality/wedstrijdspel. En we draaien 3 wassen, heel de varande hangt vol, even profiteren van deze luxe!

5 augustus Coral Bay

Heerlijk geslapen. We hadden bezoek van een walibi, erg grappig. Snel wat foto’s gemaakt. Daarna werden we verwend door Natalie met een heerlijk ontbijt op de varanda. Even nog lekker genieten van de luxe 😉

Rond 10u richting receptie om te vragen of er inmiddels een kampeerplaats vrij was en ja we kunnen nog 2 nachten op een plek blijven. We zetten de stoelen en tafels neer en gaan nog op zoek naar een paar 4wd routes, maar die gaan allemaal de duinen op en we zien dat andere auto’s dat ook niet trekken dus we gaan het risico niet lopen. We kijken nog even bij de jetty. Daarna tergu naar de camping, we zetten de tent op en relaxen bij de tent. Wel blijkt de rits van onze tent kapot te zijn. Even houtje touwtje gerepareerd met spelden, maar dat werkt niet echt goed. Als we bellen met de verhuurder zeggen ze dat we een tent moeten kopen, maar er is helemaal geen winkel in de buurt. Gelukkig bedenkt Alwin dat er ook nog een rits op een luifel zit die we nooit gebruiken dus hij zet deze over op de tent en ja… dat werkt gelukkig wel! Hoeven we niet op zoek naar een tent.

6 augustus Coral Bay

Vanochtend rustig aan gedaan, daarna naar het strand. Daar heerlijk gelezen en gesnorkeld. Wat is het toch weer mooi onder water. Natalie geniet ook volop en omdat het koraal nu ‘diep’ ligt vindt ze het ook helemaal niet eng. Ze gaat als een speer en fotografeert en filmt er op los onder water, ons zeemeerminnetje 😉 Alwin en Natalie huren ook nog een kajak en gaan daar nog mee op pad, iets wat Natalie erg graag wilde. Verder worden de vissen rond 16u gevoerd, wat een circus! Het is meer voor mensen die niet snorkelen. Ik zie ze liever snorkelend zonder dit hele circus en zonder al die benen van die mensen in het water. Het was een heerlijk dagje op strand / in zee. Oeps wel beetje verbrand. We sluiten de dag af met een etentje in het reefcafé. Lekker gekruid brood voooraf, een heerlijke pizza en een (gedeelde) mudcake met ijs als toetje en cappuccino. Jammie.

7 augustus Coral Bay – Quobba Station

Vanochtend werden we weer bezocht door Skippy’s, dit keer met een little Joey erbij. Erg leuk!

We reden weer een stukje zuidwaarts, alvast terug richting Perth, waar we de auto weer moeten inleveren over een klein weekje. We overnachten weer bij Quobba station, want dat is ons de vorige keer goed bevallen. Weer heerlijk op het strand gestruind, op zoek naar mooie schelpen en genoten van ‘ons’ bankje bovenaan de duinen. We zagen weer walvissen, eentje sprong zelfs helemaal uit het water. En we hadden weer een mooie zonsondergang. Echt genieten!

8 augustus Quobba Station – Kalbarri

’s ochtends lekker ontbeten, genietend van zonsopkomst. Daarna weer on the road. We dachen bij Monkey Mia te kunnen overnachten maar die camping zat vol (gelukkig hadden we even van tevoren gebeld anders waren dat hele eind voor niks gereden). Dan maar naar Kalbarri, tja je hebt niet zoveel keuze op dit stuk want alles ligt heel ver uit elkaar. Maar Kalbarri was ons vorige keer ook goed bevallen dus absoluut geen ramp om daar nog even te verblijven. Het was een lange reisdag dus eenmaal op de camping aangekomen doen we lekker niks meer.

9 augustus Kalbarri

Heerlijk rustig aan gedaan. Lekker gelezen, ik heb de laatste dagen veel gelezen, inmiddels al 2 boeken uit, is voor mij veel). Daarna richting water gelopen. Eerst nog even wat lekkers gehaald voor onderweg (fruit en drinken). We huren een powerbootje voor 2 uurtjes, waarmee we de Murchisson river een stukje mee kunnen opvaren. Bij Castle Rock stoppen we. Volgens de verhuurder kon je makkelijk naar boven klimmen voor een mooi uitzicht. Nou laat dat makkelijk maar weg (of wij hadden niet de goede route). Het eerste stuk door het zand was makkelijk maar daarna werden het allemaal losse stenen/ gruis. Natalie en ik gingen niet helemaal naar boven, we waren al erg hoog en durfden niet goed meer verder (hoogtevrees!). Alwin klom nog wel even naar de top. Eenmaal beneden genoten we nog van het uitzicht en van het fruit dat we meegenomen hadden. Na de boottocht lekker geluncht in een café / eettentje. De rest van de middag brengen we relaxed door bij het zwembad.

10 augustus Kalbarri – Ledge Point

Vandaag een hele lange reisdag eindigend in Ledge Point (iets onder Lancelin). Geluncht in Greenough. Dit is een leuke lunchplek, het is ook een openluchtmuseum, maar daar hadden we geen zin in, maar het lunchcafé is wel aan te raden. We konden buiten zitten met uitzicht op lama’s. Heerlijke scones gegeten. Verder weinig bijzonders gedaan vandaag. Het is wel weer een stuk kouder in Ledge Point.

11 augustus Ledge Point – Fremantle

Vandaag hoeven we niet zo’n lang stuk te rijden, we zijn dan ook al vroeg in Fremantle. We kiezen een cabin op een camping zodat we alle spullen uit de auto kunnen opruimen. Morgen moeten we de auto namelijk weer inleveren. Alwin voelt zich helaas niet lekker, toch gaan we even naar Fremantle toe. Fremantle is een leuk oud plaatsje (naar Australische begrippen). We bekijken de Round House (oude gevangenis), Shipwreck Gallery (ovr oa de Nederlandse schepen die voor de kust vergaan zijn) en gaan naar de haven. Hier eten we Fish & Chips als zovelen (en worden lastiggevallen door de meeuwen).

Vervolgens terug naar de camping. Ons geïnstalleerd in de cabin. Auto uitgepakt en schoongemaakt. Verder niet veel gedaan. Alwin voelde zich steeds minder goed helaas.

12 augustus Fremantle – Perth

Vandaag moeten we de auto inleveren maar pas om 15 uur dus eerst nog de auto gewassen en naar een wildlifepark (Caversham) gegaan, op verzoek van Natalie 😉
Hier kon je tussen de kangoeroes lopen, ze aaien en voeren. Dat vond Natalie natuurlijk super. Verder ook nog een leuke farmshow met schaapscheren.
Om 15 uur de auto ingeleverd en met de taxi naar het Sullivans Hotel in Perth. Alwin dook gelijk in bed, want hij had helaas koorts. Natalie en ik gingen samen een hapje eten, niet leuk dat Alwin ziek is maar samen met Natalie uit eten was weel weer even erg gezellig.

13 augustus Perth – NL

Vandaag is de laatste dag in Australië. We vliegen echter pas vanavond dus we hebben nog een hele dag om iets te gaan doen. We besluiten een dagje naar de zoo te gaan, wederom op verzoek van Natalie en ook voor Alwin is de (rustige) zoo een goede keuze aangezien hij zich nog steeds niet lekker voelt. We gaan met de ferryboot want de zoo ligt aan de andere kant van de Swanriver. Vandaag konden we de dieren bekijken die we nog niet in het echt hadden gezien en ook nog dieren uit andere werelddelen. Een hele dag daar rondgelopen en gekeken.

In het hotel nog even een hapje gegeten en daarna met een taxi naar het vliegveld. We vliegen om 22.20uur weer naar NL (via Dubai). Na twee vluchten nog even met de trein en taxi en om 18 uur de volgende dag waren we dan eindelijk weer thuis. Home Sweet Home!

We hebben genoten van deze reis en kijken met veel plezier terug met behulp van dit verslag en de foto’s.