Review fotoalbum Fotofabriek

Onze reis naar Costa Rica was echt super! We hebben weer enorm genoten van de mooie natuur en de lieve mensen. Ik heb ontzettend veel foto’s gemaakt en een aantal zijn natuurlijk ook terug te vinden op dit blog. Toch blijven veel foto’s op de pc staan die verder niemand ziet. Ik blijf het leuk vinden om een echt fotoalbum te hebben om door te bladeren. Dit is ook leuker voor anderen dan een diashow met tig foto’s. Ik vond het dus weer eens tijd worden voor een fotoalbum. Van de Fotofabriek kwam de vraag of ik hun fotoalbums wilde testen en zo gezegd zo gedaan. Lees hier mijn review.

Indeling en bestelsoftware

Om een fotoalbum te kunnen maken ga je naar de website van de Fotofabriek en kies je eerst welk album je wilt maken. Daarna moet je de software downloaden, waarmee je je fotoalbum kunt gaan maken. Dit verliep zonder problemen en ik kon snel aan de slag.

Je hebt verschillende opties om je album te vullen. Zelf kies ik voor blanco project, op die manier kan je de pagina’s helemaal naar eigen inzicht indelen

Sjablonen

In de software vind je links de foto’s die je in je album kunt plaatsen. Wil het je jezelf makkelijk maken, kies dan van te voren alvast de foto’s uit die je in het album wilt hebben en plaats die in een aparte map met als titel Fotoalbum, zo kan je snel de juiste foto’s terugvinden. Bij een standaard fotoalbum heb je gratis de keuze om een foto op de omslag te plaatsen. Volg hierbij het advies om het gebied buiten de stippellijnen volledig te vullen. Heel handig die adviezen, lees ze dus goed. Je foto’s kan je ook nog bewerken in de software. Zelf doe ik dit in een fotobewerkingsprogramma, dus ik maak geen gebruik van deze optie.

Bestellen van het product

Als je fotoalbum klaar is, controleer deze dan eerst in de voorbeeld modus. Blader hem goed door en kijk vooral ook of je geen verkeerde witranden hebt, doordat je foto niet goed in het kader is geplaatst. Daar had ik zelf in het begin ook last van. Het bestelproces is heel makkelijk en helder. De pagina’s worden één voor één geüpload naar de server van de Fotofabriek. Daarna kom je in het betaalscherm waar je jouw gewenste betaalmethode kunt kiezen en je bestelling definitief kunt maken.

En dan het resultaat op de deurmat

Binnen enkele werkdagen valt er een pakket op mijn deurmat. Het fotoalbum zit goed verpakt en er zijn dan ook geen beschadigingen. Ik zie dat alles goed verwerkt is en het geheel ziet er wat afwerking betreft mooi uit. De foto’s zijn ook mooi scherp, dat zie ik vooral bij de close-up foto van de parkiet. Achteraf gezien, zou ik nu kiezen voor een lay-flat techniek, waarbij je album mooi open valt, dit is ook mogelijk bij de Fotofabriek. Zeker als je een foto over twee pagina’s plaatst is dit een mooie toevoeging. Helaas vallen de kleuren van dit fotoalbum mij wel tegen (ik ben natuurlijk kritisch als fotograaf). Vooral de kleur van de omslag, maar ook elders zijn de kleuren nogal dof en grijzig. Heel jammer. Dat is toch wel een teleurstelling. Mijn fotoalbum is gedrukt op standaard papier. Misschien als je een coating kiest dat je kleuren er dan beter uit komen. Wat prijs betreft is dit album van de Fotofabriek zeker niet duur. Als kleuren heel erg belangrijk voor je zijn en als je daar een meerprijs voor wilt betalen dan zou ik andere opties bekijken. Ben je hier niet zo kritisch op, dan is dit een prima album voor je vakantiefoto’s.

Review fotoalbum Fotofabriek

De kleuren van het standaard fotoalbum vallen mij helaas tegen (vergelijk deze maar met de kleuren hierboven uit de printscreen van het bestelproces)

Review fotoalbum Fotofabriek