Menu
Griekenland / Noord Griekenland

Mount Olympus National Park in Griekenland

Mount Olympus is de hoogste berg in Griekenland. Als je een rondreis door Noord Griekenland maakt en je bent gek op bergen dan moet je natuurlijk ook naar Mount Olympus. De Olympusberg is eigenlijk een massief dat bestaat uit acht pieken: de Mitikas, de Stefani Skala, de Skoliô, de Agios Andonios, de Profitis Ilias, Tumba en Zonaria. De Mitikas is met 2917m de hoogste piek. Sinds 1938 is het een berggebied een nationaal park. Door zijn diversiteit is het Mount Olympus Nationaal Park benoemd tot UNESCO biosfeerreservaat. Meer dan genoeg redenen om dit gebied te bezoeken.

Olympus is een bergmassief bestaande uit acht pieken waarvan Mitikas met 2917m de hoogste is. Mount Olympus is benoemd tot UNESCO biosfeerreservaat.

Mount Olympus Griekenland

Uitvalsbasis voor Mount Olympus Griekenland

Tijdens onze roadtrip door Noord Griekenland hebben we geen accommodaties geboekt, we zoeken steeds ter plekke een leuk hotel of B&B uit. Als we in de buurt van Mount Olympus aankomen, hebben we al veel cultuur én natuur achter de rug en heeft onze dochter behoefte aan een lekker zwembad én wij aan een leuke lodge vlakbij het strand. We stuiten op Litohoro Olympus Resort en besluiten dat we hier twee nachten willen blijven. We brengen de rest van de middag bij en in het zwembad door. We spelen spelletjes yatzee en drinken heerlijk een lekker drankje. Gewoon even een middagje relaxen dus.

Vistaverne aan het strand

Ons hotel ligt in het plaatsje Plaka, en dat ligt (nagenoeg) aan het strand en ’s avonds besluiten we langs het strand te lopen en te zoeken naar leuke eettentjes. We worden vergezeld door verschillende straathonden, die je overal in Griekenland ziet, net als straatkatten overigens. Deze honden zijn echter een beetje opdringerig en ook nogal agressief tegen elkaar. We hebben het er eigenlijk niet zo op en zijn dan ook blij dat ze ons na een tijdje met rust laten. Na een korte wandeling zien we eerst een strandtent waar je heerlijk in zitzakken en onder parasolletjes kunt genieten van een drankje. Het ziet er erg gezellig uit, maar wij zijn op zoek naar een eettentje dus we lopen nog een stukje verder. Daar zien we namelijk de bekende gammele tafeltjes met dito stoelen aan het strand staan. Als we zien dat het een vrij kleine vistaverne is, weten we dat we goed zitten.

Natuurlijk zit er al een kat geduldig bij ons tafeltje te wachten.

Kies je eigen vis

De eigenaar vraagt wat we graag zouden willen eten. Als we aangeven dat we wel iets van vis lusten worden we meegenomen naar de koeling om te laten zien wat de vangst van die dag is. We kiezen een visje uit en laten het aan hen over om het lekker voor ons klaar te maken. We laten ons graag verrassen. Het smaakt heerlijk en samen met een lekker wit wijntje genieten we van ons plekje aan de zee, met een kat aan onze voeten.

Achteraf weggetjes op weg naar het Tempeldal

Via een bergroute rijden we de volgende ochtend richting Tempeldal. Dit zou een mooi dal zijn vol met tempels aan een rivier. Idyllisch gelegen. Ik zoek een alternatieve route, van de hoofdweg af, over kleine weggetjes. De plaatsnaambordjes zijn alleen in het Grieks, dus het is even puzzelen. We komen verder geen toerist tegen. Na een uurtje rijden over kleine slinger slanger weggetjes door de bergen komen we in de plaats Kalipefki, een dorpje echt in de middle of nowhere. Maar ook hier zijn er terrassen, dus tijd voor een bakje koffie. Op de terrassen zitten alleen oudere mannetjes de dag door te nemen. Ook bij ons terras kwam een oud baasje op ons af om onze bestelling op te nemen. Hij sprak echter alleen maar Grieks en wij spreken dat helemaal niet. We dachten met het woord koffie, coffee of kaffee wel een eind te komen, maar we vergeten daarbij dat er een echte koffiecultuur heerst in Griekenland. Wil je ijskoffie of warme, welke koffiebonensoort, welke soort melk, wel of geen suiker. Het woord koffie zegt in Griekenland helemaal niks. Het baasje stelt ons allerlei vragen, maar we snappen er niks van.

We proberen het oude baasje te begrijpen, maar het leek wel een Babylonische spraakverwarring, maar de ogen van het oude baasje glinsterden van blijdschap

Babylonische spraakverwarring

Moeder de vrouw wordt erbij gehaald. Op sloffen en een breiwerkje onder haar arm komt ze eens bij haar man kijken. Zij spreekt gelukkig net wat meer Duits (ja ze spreken hier meer Duits dan Engels) en we kunnen ons bakje koffie eindelijk verwelkomen. Vrouwelief gaat weer naar binnen en het baasje komt bij ons aan tafel. Hij vertelt hele verhalen in Grieks met wat Duits erdoor. We snappen er weinig van, maar de ogen van de man glinsteren, hij wil zo graag vertellen en heeft het naar zijn zin. Dus wij knikken vriendelijk en proberen wat te begrijpen. Als we maar weer eens op willen stappen (we komen bijna niet weg), gaat het baasje nog snel snoepjes halen voor onze dochter en een kan water voor ons, want we moeten toch niet dorstig weg. En een fooi? Daar willen ze niks van weten. Geen sprake van. Zo mooi! Het Tempeldal laat zich moeilijk vinden en wat we daarvan vonden, daar schrijf ik misschien nog eens een apart blog over.  In de middag is het eindelijk tijd voor het Mount Olympus National Park.

Wandelen in het Mount Olympus National Park Griekenland

Vanuit het Tempeldal rijden we naar Lithoro, het plaatsje aan de voet van de Mount Olympus. Eerst lunchen we hier nog met een broodje. We proberen nog meer informatie te vinden over het nationale park, maar het toeristische bureautje is gesloten. We volgen de weg naar boven en we zien uiteindelijk een bord met Mount Olympus staan, dan weten we dat we in ieder geval de goede richting op rijden. We moeten weer een heel eind over bergweggetjes. Onderweg zien we al wel bordjes met wandelroutes, maar wij rijden totdat we niet meer verder kunnen. We stoppen bij een soort van berghut, waar ook wat wandelingen starten (oa de E4). Het is erg warm en we zijn niet echt ingesteld op een lange wandeling. We hebben geen kaarten e.d. dus we houden het bij een korte route. Het is een super mooi gebied. We lopen langs een snelstromend riviertje en wat verderop langs een watervalletje. En op de achtergrond altijd de hoge pieken van Mount Olympus bedekt met sneeuw. Het is een heel mooi gezicht! Na de wandeling vinden we dat we wel een drankje hebben verdiend. We genieten nog even van de uitzichten en rijden dan weer naar beneden richting hotel. Ik zou volgende keer zeker wat meer van Mount Olympus willen zien en dan beter voorbereid een langere wandeling door dit gebied willen maken. Het is echt een mooi gebied voor wandelaars en natuurliefhebbers.

Mount Olympus National Park Griekenland

Praktische tips:

Wil je ook naar Mount Olympus in Griekenland, lees dan onderstaande praktische tips.

• Je overnacht het best in Litohoro of aan de kust bij Plaka, wij vonden Litohoro Olympus resort een prima uitvalsbasis. Het was een beetje ‘vergane glorie’, maar dat zagen we in heel veel hotels in Griekenland, dus al snel wordt dat de norm. Het hotel heeft een heerlijk zwembad en als je in het voorseizoen gaat, betaal je een gunstige prijs.
  • Je kunt ook kamperen, bij Olympus Beach heb je een camping.
  • Bereid je thuis al voor op je bezoek aan Mount Olympus, ter plekke konden wij niet veel informatie vinden. Het toeristenbureautje was gesloten en ook in de winkels zagen wij niet echt informatie liggen. Het kan komen door het voorseizoen (wij waren er in april/mei), maar wil je hier echt gaan wandelen dan kan je het beste al thuis je route bepalen en nodige informatie verzamelen
  • Eet net als ons bij de vis taverne, deze vind je op loopafstand van het hotel.
  • Maak vooral ook een rit door de bergen, waarbij je kiest voor kleine weggetjes die je bijna niet ziet op de kaart. Stop daar in een slaperig dorpje en maak een praatje met de bewoners, een poging althans 😉

16 Comments

• Jenny - IkReis
    28 januari 2017 at 16:46

Prachtig gebied! Er zijn veel plekken in het noorden van Griekenland die ik beter zou willen leren kennen – dit spreekt me denk ik meer aan dan de Griekse eilanden.

• Carolien
      30 januari 2017 at 08:31

Ja mij ook, daarom was mijn eerste bezoek ook aan het vaste land 😉 Inmiddels ook buiten het seizoen op Kreta geweest met een persreis en dat was ook echt super!

• Marcella
    29 januari 2017 at 13:12

Wauww, mooi gebied! Ik ben alleen op Rhodos geweest, dus ik heb nog veel te ontdekken in Griekenland. Er een roadtrip maken, dat lijkt me erg gaaf!

• Carolien
      30 januari 2017 at 08:29

Ja een roadtrip door Noord Griekenland lijkt me ook echt iets voor jullie!!

• Sanne
    30 januari 2017 at 11:29

Wat een gastvrijheid! En wat ziet die bereide vis er lekker uit! Yumm. Zulke kleine eettentjes zijn toch vaak het allerlekkerst!

• ivonne
    30 januari 2017 at 13:26

Dit lijkt mij echt een prima park. Lekker groen en nat ( in het voorjaar tenminste) Dit soort kleine tentjes vinden wij ook altijd super. Tafels aan het strand, heerlijk!

• Yvonne
    30 januari 2017 at 23:05

Wat een prachtig gebied zeg! Een perfecte combinatie van alles wat je op vakantie maar wil. Hier kan je makkelijk langer dan die 2 dagen zijn volgens mij. Wat een fijn zwembad ook bij jullie resort trouwens. Natalie helemaal in haar nopjes. 😉

• Kirsten
    31 januari 2017 at 13:51

Wat mooi! Ik ben in Griekenland alleen nog maar op Samos geweest, maar dat smaakte zeker naar meer! Erick en ik hebben het stiekem al over een roadtrip door Europa en dit zou dan zeker een optie zijn!

• Gabrielle
    1 februari 2017 at 09:29

Wat een heerlijke plek! Ik ben alleen nog maar op Kos geweest en dat was geweldig. Echt fijn dat mensen zo gastvrij zijn 🙂

• Jessica
    1 februari 2017 at 10:47

Heimwee naar deze mooie plek 🙂 In de 5e klas ben ik met school naar Griekenland geweest. Geweldig om te zien waar alle mythen en legenden van de Grieken zich afspeelden. 🙂

• Sanne
    1 februari 2017 at 23:08

Ik ben nog nooit in Griekenland geweest, maar dit is een mooie plek zeg. Ik zou hier wel vakantie kunnen vieren.

• Aniek
    3 februari 2017 at 16:49

In Griekenland ben ik één keer geweest, maar ik heb alleen Athene ontdekt. Voor een liefhebber van geschiedenis en oudheid is dat natuurlijk een hoogtepunt van het land, maar hier wil ik ook wel erg graag naartoe!

• Kelly
    4 februari 2017 at 09:59

Wat een prachtig gebied zeg! Ik heb geen ervaring met Griekenland en heb alleen Rhodos bezocht (slechts één dag vanuit Turkije dus dat telt eigenlijk niet 😉 ).

• Maud
    5 februari 2017 at 20:29

Wauw Carolien! Ik ben onwijs jaloers.. Wat hebben jullie een prachtige roadtrip gemaakt. Griekenland is absoluut ons favoriete vakantieland. Nadat we 5 eilanden hebben bezocht (waaronder sommige eilanden 2x), hebben we afgelopen jaar voor het eerst het vaste land bezocht. Als ik jullie roadtrip zie, kan ik alleen maar zeggen dat ik jullie reis absoluut ook wil maken. Wauw!

• Gabrielle
    20 oktober 2017 at 20:15

Mooie omgeving! Die vis ziet er echt uit om op te eten en dat dan met zo’n fantastisch uitzicht geweldig. Het noorden van Griekenland is voor mij echt nog een onbekend gebied!

• Nienke
    17 maart 2018 at 18:28

Leuk! Ik ga eind april naar dit gebied en had nog niet van het Tepeldal gehoord. Klinkt interessant 🙂 Staat nu op mijn lijstje 🙂

Laat een reactie achter

NIEUWSBRIEF

Ontvang regelmatig (ongeveer 1x per 2 maanden) reistips en inspiratie.

Nieuwsbrief

Ontvang toffe reistips en updates over nieuwe bestemmingen

This function has been disabled for Dream the world.